Bijna verlopen vakantievoucher? Meld u bij de Consumentenbond

Foto: Pixabay / Demsi3art

De Consumentenbond heeft een e-mailadres aangemaakt waar reizigers met een bijna verlopen coronavoucher die nog geld moeten terugkrijgen zich kunnen melden. De geldigheid van de eerste vouchers is bijna voorbij en de bond wil weten of reizigers hun geld wel hebben ontvangen van de reisorganisaties.

Aan het begin van de coronacrisis annuleerden reisorganisaties veel reizen die niet meer mogelijk waren. Normaal gesproken moet een organisatie in zo’n geval een reiziger binnen veertien dagen terugbetalen, maar omdat dat het faillissement van veel organisaties zou betekenen werd door onder meer de Consumentenbond geadviseerd om een voucher te accepteren. Deze waren gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. De Consumentenbond en toezichthouder Autoriteit Consument & Markt steunden de vouchers, op voorwaarde dat reizigers na uiterlijk een jaar alsnog hun geld zouden terugkrijgen.

Wachten op Voucherfonds

‘Wij krijgen al signalen dat reisorganisaties niet willen uitkeren. Dat vinden wij niet acceptabel,’zegt directeur Sandra Molenaar  van de bond. ‘Consumenten hebben in feite een renteloze lening verstrekt aan hun reisbureau en bij velen van hen is het geduld inmiddels op.’ De reisorganisaties wachten volgens de Consumentenbond op het Voucherfonds dat de overheid en de SGR aan het opzetten zijn, maar dat nog moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie. De bond vindt dat hier niet op gewacht mag worden. ‘Wij weten dat reisorganisaties een zwaar jaar achter de rug hebben, maar afspraak is afspraak,’ stelt Molenaar.

Reizigers wordt geadviseerd te mailen naar [email protected] en moeten dan de vervaldatum van de voucher en de reisorganisatie noemen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen