Actie van Milieudefensie voor duurzame melk bij Albert Heijn in Zaandam

Foto: Public Domain Pictures

Boeren en burgers delen in de ochtend van 31 oktober, tijdens een actie van Milieudefensie voor het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam, honderden pakken duurzame melk uit aan het AH-personeel.

Gewone melk levert volgens Milieudefensie te veel milieuschade op. De organisatie wil dat Albert Heijn de boeren een paar cent extra betaalt voor hun melk, zodat zij milieuvriendelijker kunnen werken. ‘Milieudefensie wil alleen nog duurzame melk in het schap’, staat in een persverklaring: melk die is geproduceerd door koeien die meer weiland tot hun beschikking hebben en die voer krijgen van eigen bodem, zoals tarwe en peulvruchten.

Ultimatum

‘Ondanks de gesprekken die we met ze hebben, beweegt Albert Heijn niet. Daarom stelt Milieudefensie een ultimatum op 1 december 2017’, zegt Bart van Opzeeland, campagneleider voedsel. ‘Als AH zo groen opereert als het beweert, lijkt mij het een uitgelezen kans om de daad bij het woord te voegen door alleen nog maar melk te verkopen die duurzaam is.’ De actie in Zaandam is de eerste van een estafette langs de hoofdkantoren van de zes grootste supers.

De productie van melk heeft volgens Milieudefensie een grote impact op klimaat en milieu. ‘Oerwoud is gekapt voor voer voor de koe. Omdat de gemiddelde Nederlandse boer te weinig betaald krijgt voor zijn melk, is hij genoodzaakt om te veel koeien te houden. Met een mestoverschot en extra uitstoot van broeikasgassen en fijnstof tot gevolg.’

Handtekeningen

Milieudefensie heeft naast de actie ruim 45.000 handtekeningen opgehaald met een petitie voor duurzame melk in de supermarkten. Als die alleen nog duurzame melk verkopen, kunnen boeren milieuvriendelijker gaan werken.’Als onze melk duurzaam wordt geproduceerd dan neemt het Nederlandse mestprobleem af, lopen koeien in de wei en krijgen ze veevoer uit Europa.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen