Ticketservicebalie station Zaandam verder zonder personeel

Foto: Wikimedia / Fantaglobe11

De Nederlandse Spoorwegen gaan het aantal stations met een vaste ticketservicebalie terugbrengen van 36 naar vijftien. Die in Zaandam blijft nog wel open, maar zonder medewerkers: met een zogenoemde full service light. De NS nemen de maatregel omdat er steeds meer treinkaartjes online worden verkocht en het personeel efficiënter kan worden ingezet.

Bron: NS

 

 

 

Werd in 2004 nog 63 procent van alle kaartjes aan een balie van OV Service & Tickets gekocht, daar was dat aandeel vorig jaar geslonken tot twaalf procent. Bijna 30 procent van alle kaartjes werd vorig jaar gekocht in de app of op NS.nl. Het aantal stations waarop reizigers ondersteuning kunnen krijgen door zelf telefonisch contact op te nemen  of via de servicezuil neemt overigens toe van 237 naar 253.

Andere diensten blijven bestaan

Op vijftien locaties vinden de  NS het wel belangrijk om een vaste balie te behouden. Daarbij is onder andere gekeken naar het aantal overstappende reizigers op het station, de complexiteit van het station en het type reiziger, zoals toeristen. Servicediensten zoals Reisassistentie voor reizigers met een beperking, de OV-fiets of de Stationshuiskamer blijven wel beschikbaar. Het spoorbedrijf legt de plannen nu voor advies voor aan de Ondernemingsraad en de reizigersorganisaties.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen