Runnersworld wil de loper centraal stellen, niet de schoenen

Foto: Pixabay

Runnersworld, met onder meer een vestiging op de Gedempte Gracht in Zaandam, begint begin volgend jaar met de verbouwing van de eerste winkels en past het merkenbeleid aan.

De keten met 28 winkels richt zich nu met de nieuwe slogan ‘Kom jezelf tegen’ vooral op beginnende lopers. De ‘herpositionering’ die is ingezet betekent een fundamentele verandering van de formule: na een jarenlange focus op de producten, gaat het meer om de sport hardlopen draaien.

In gesprek met de klant

Het nieuwe winkelconcept is al uitgetekend, maar nog niet in de openbaarheid gebracht. ‘We willen bereiken dat we het gesprek aan kunnen gaan met klanten, om daarna pas naar de schoenen te kijken. Samen naar de schappen staren is er straks niet meer bij,’ zo lichtte formulemanager Bas van der Krogt een tipje van de sluier op op de website Retailtrends.nl. ‘In de winkel proberen we in een gesprek van vijf tot tien minuten te ontdekken wat de drive van de klant is. Willen ze afvallen, wedstrijden winnen of doen ze het voor de ontspanning? Klanten die binnenkomen zeggen vaak dat ze alleen even rondkijken, maar eigenlijk zijn ze er voor advies. Daarin schuilt de reden van ons bestaan: hardlopers verder proberen te helpen.’

E-commerce geen prioriteit

Runnersworld werkt verder aan een nieuwe webshop, maar e-commerce heeft geen prioriteit, volgens Van der Krogt. ‘Eigenlijk is het zonde als hardloopschoenen online worden gekocht. Het gaat voorbij aan de kracht van de winkelvloer. Het kan namelijk heel goed dat het niet de beste schoenen voor de klant zijn.’ De prijzen die op de website worden getoond zijn inclusief een hardloopanalyse in de winkel. ‘We hebben het liefst dat mensen daar naartoe komen om te passen.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen