AH opent hypermoderne koffiebranderij in Zaandam

Foto: Albert Heijn / Yasmin Hargreaves

Het is vandaag de Internationale Dag van de Koffie en dat zou ons volkomen ontgaan zijn als Albert Heijn de gelegenheid niet had aangegrepen om een nieuwe, hypermoderne koffiebranderij te openen in Zaandam.

Albert Heijn brandt al 125 jaar – als enige Nederlandse retailer – zijn eigen koffie en de nieuwe branderij is de kroon opn de lange koffiegeschiedenis. De investering in de nieuwe branderij is een investering in smaak, kwaliteit en duurzaamheid, aldus de Zaanse supermarktketen. Hij draagt eraan bij om de klimaatvoetafdruk te verkleinen, met veertien procent  minder energieverbruik en dertien procent minder CO2-uitstoot. Ook wordt de uitstoot van fijnstof met 99 procent gereduceerd en maakt de branderij gebruik van 100 procent groene stroom. Dat laatste wordt onder andere bereikt via de 1500 zonnepanelen op het dak.

Belangrijk product

‘Deze branderij is een van de modernste koffiebranderijen van dit moment,’ aldus topvrouw Marit van Egmond van Albert Heijn. ‘Koffie is een ontzettend belangrijk product in Nederland. Gemiddeld drinkt de Nederlander tussen de drie en vijf koppen koffie per dag. Met onze nieuwe innovatieve branderij kunnen we de uitstekende smaak en de kwaliteit van onze Perla-koffie nog verder verbeteren en beter tot z’n recht laten komen.’ Koffie is een puur natuurlijk product, waarbij de smaak van veel factoren afhankelijk is. Het land waar de koffie vandaan komt, de ligging van de plantage, de soort boon, de manier van oogsten en van branden en uiteindelijk hoe de koffie bereid wordt – het is allemaal van invloed op de smaak. De koffie-experts van AH gaan de hele wereld over op zoek naar de ‘pareltjes’ aan smaken en melanges. Alleen de meest bijzondere nemen ze mee naar huis. Alle Albert Heijn-koffiebonen zijn UTZ Certified, en daarnaast wordt er ook Fairtrade en biologische koffie gebrand.

 

Eind 1895 startte oprichter Albert Heijn in het washok achter zijn winkel in Oostzaan zijn eerste koffiebranderijtje. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de ultramoderne koffiebranderij van vandaag de dag die koffie brandt voor Albert Heijn in Nederland en België en verder voor klanten in heel Europa. Het huismerk Perla (afgeleid van het Spaans: Perla de Columbia, ofwel de parel van Colombia) is een begrip in Nederland. In een speciaal ontwikkelde expositie op de website van de stichting Albert Heijn erfgoed is de complete koffiegeschiedenis van Albert Heijn te zien. Het jaarlijkse magazine Boon biedt bovendien een special over 125 jaar koffie bij Albert Heijn. Enkele weetjes:

  • Albert Heijn heeft inmiddels ruim 100 verschillende Perla-producten in het assortiment. Naast koffiebonen en gemalen koffie\ ook koffiepads en -cups;
  • De koffiebranderij van Albert Heijn heeft in samenwerking met koffieproducenten het UTZ Certified-keurmerk ontwikkeld. Een onafhankelijk duurzaamheidsprogramma dat zorgt voor de naleving van sociale normen en milieuaspecten;
  • De koffiebranderij van Albert Heijn telt 125 medewerkers;
  • De koffiebranderij brandt jaarlijks negentien miljoen kilo groene koffiebonen voor tien miljoen kilo gemalen koffie, vier miljoen kilo bonenkoffie, vier miljoen koffiepads en een miljoen koffiecups, goed voor meer dan drie miljard kopjes koffie;
  • Zo’n 55 procent van de productie van de branderij is gemalen (filter)koffie, de meest verkochte koffie.

Reacties