Wibra draait uitstekend: personeel kijgt een ijsje

Foto: Google Street View

Wat doet textieldiscounter Wibra voor het personeel wanneer winkels ondanks de coronacrisis veel beter draaiden dan een jaar geleden, met omzetstijgingen van tien tot wel 40 procent? Als dank heeft de directie het personeel laten weten dat iedereen een ijsje mag kopen.

De inmiddels uit Zaandam verdwenen koopjesketen Big Bazar maakt het volgens de FNV nog bonter. ‘De omzet is tot soms wel 20 procent hoger dan de omzet van vorig jaar in dezelfde periode. In plaats van hun medewerkers te waarderen heeft de directie een loondump doorgevoerd door de toeslagen van medewerkers fors te korten,’ zegt FNV-bestuurder Handel Linda Vermeulen. Winkelmedewerkers verdienen op dit moment rond de tien euro of net iets meer per uur en jongeren vaak nog minder. ‘Het is tijd voor waardering, al het applaus van de afgelopen tijd mag niet vrijblijvend zijn,’ meent Vermeulen.

Veertien euro per uur

Het eerste resultaat uit een lopend onderzoek van de vakvereniging laat zien dat deze eis breed gedragen wordt onder het winkelpersoneel. Daarom houdt de FNV vast aan de looneis van vijf procent. Voor de werkers in vitale beroepen met een laag salaris is dat ook een grote stap richting ‘een leefbaar loon’ van veertien euro per uur. Ook bij vijvoorbeeld de bouwmarkten zijn de omzetten bijzonder goed. Vermeulen: ‘Alleen al bij Hornbach lag de omzet achttien procent hoger, zo blijkt uit cijfers van het bedrijf zelf. In andere bouwmarkten zoals InterGamma en Praxis was het eveneens heel erg druk, met een vergelijkbare omzetgroei als bij Hornbach. Het is tijd dat deze werkgevers over de brug komen en niet alleen maar meer vragen, maar de mensen die de omzetten en winsten mogelijk maken daarvoor eens belonen.’

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen