Zaans interieurmerk Zuiver groeit nog steeds als kool

Het pand van Zuiver in Westzaan.
Foto: Nunc Architecten

Algemeen directeur Pieter Hogenhout van het Zaanse interieurmerk Zuiver legde onlangs bij BNR Nieuwsradio Groeihelden uit hoe het gaat met het op bedrijventerrein HoogTij in Westzaan gevestigde bedrijf. Wat hij zei over de groeikansen van het bedrijf, de belangrijkste verkoopkanalen, het opbouwen van onderscheidend vermogen en de eerste ervaringen op Amerikaanse markt kunt u hier terugluisteren.

De omzet van Zuiver vertienvoudigde de afgelopen tien jaar en groeide de laatste vijf jaar met 350 procent. Er wordt nu hard gewerkt aan een collectie meubelen met een white label – meubels waar bedrijven hun eigen merk aan kunnen verbinden. De Verenigde Staten wordt de volgende uitdaging waar het Zaanse bedrijf voet aan de grond probeert te krijgen. Volgens Hogenhout is er in de Verenigde Staten zeker vraag naar de Dutch Design die vanuit Zaanstad wordt geleverd. De meubels, verlichting en woonaccessoires van het in 1989 opgerichte bedrijf dat sinds 2011 Zuiver heet zijn inmiddels in meer dan 80 landen verkrijgbaar en in 2018 steeg de omzet naar 47 miljoen euro. Een kwart van de omzet wordt momenteel behaald met webverkopen.

Drie merken

Zuiver werd opgericht door de jeugdvrienden en geboren de getogen Zaankanters Richard Halberstadt, Arjen Lubbes, Caroline van Velze en Jaap Landsaat, die drie jaar later ook nog het merk Dutchbone toevoegden en recent Bold Monkey. De meubels worden ontworpen door Nederlandse designers en zijn echte exportproducten. Het door Nunc Architecten ontworpen nieuwe bedrijfspand van 5000 vierkante meter dat begin vorig jaar in gebruik werd genomen bevat onder andere sfeervol ingerichte showrooms, ontwerpstudio’s, een eigen fotostudio, een bedrijfsrestaurant en een magazijn. In 2015 werd het bedrijf gekozen tot Zaanse Onderneming van het Jaar en een jaar later tot Noord-Hollandse Onderneming van het Jaar.

 

Reacties