Luchtvaart meest vervuilende transporttak; schepen op twee

20 nov 2019, 9:08 Bedrijvigheid
vliegtuig bevrachten schiphol 13
Wikimedia / Rijkswaterstaat

In 2018 stootte de Nederlandse transportsector 26 miljard kilo CO2-equivalenten aan broeikasgassen uit - twaalf procent van de totale broeikasgasuitstoot door de economie. Binnen de transportsector veroorzaakt de luchtvaart bijna de helft van de emissies (49 procent), gevolgd door vervoer over water (zeevaart en binnenvaart met 26 procent) en vervoer over de weg (21 procent).

Twee derde van de transportemissies valt buiten de reikwijdte voor de klimaatdoelen voor Nederland, namelijk die van internationale lucht- en zeevaart. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn de broeikasgasemissies van de transportsector sinds 2010 met drie procent gestegen, terwijl de totale emissies van de Nederlandse economie in deze periode met acht procent daalden. De emissies stegen met name in de luchtvaartsector, namelijk m et dertien procent. Bij vervoer over water en over de weg daalde de uitstoot met respectievelijk twee en acht procent. De transportsector is een emissie-intensieve bedrijfstak door het gebruik van veel motorbrandstoffen zoals benzine, diesel, lpg, stookolie en kerosine, waardoor CO2 vrijkomt. Met name de luchtvaart en het vervoer over water veroorzaken veel meer broeikasgassen per euro toegevoegde waarde dan gemiddeld in de economie.

screenshot 20191120 090048
Bron: CBS

Emissie-intensiteit

De emissie-intensiteit

de uitstoot per euro toegevoegde waarde

van de transportsector

is

tussen 2010 en 2018

wel

met

acht

procent

gedaald

;

die

van de economie als geheel

met achttien

procent.

Dat zegt iets over de efficiëntie van de bedrijfstak.

In de luchtvaart is de emissie-intensiteit het meest gedaald, met 20 procent. De economische activiteiten van de luchtvaart gaan gepaard met steeds minder uitstoot door onder andere een kleinere gemiddelde vliegafstand , verbetering van de brandstofefficiëntie en een hogere bezettingsgraad van vliegtuigen. De gemiddelde vliegafstand is verkort doordat het vervoer naar Europese bestemmingen sterker is toegenomen dan het intercontinentale vervoer. Ook in de zeevaart en binnenvaart is de emissie-intensiteit sinds 2010 gedaald, namelijk met

veertien

procent. Belangrijke oorzaken van deze daling zijn efficiëntere motoren en de inzet van steeds grotere schepen. Bij transport over de weg was de daling

zeventien

procent.

[caption id="attachment_42556" align="alignnone" width="300"]