A lbert H eijn gaat nog meer groenten en fruit zonder plastic verpakking aanbieden, zowel in de winkels als online. Er wordt gestart met bananen die voorheen in zak zaten, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten gewone paprika’s en bospeen. Een test in Hoofddorp is goed bevallen.
Op termijn worden nog meer groenten en fruit plasticvrij. Ook wordt de testperiode in Hoofddorp verlengd om samen met klanten nóg meer ervaringen op het gebied van kwaliteit en houdbaarheid op te doen. De ambitie om verpakkingen te verminderen wordt overal doorgevoerd, met een extra focus op aardappelen, groenten en fruit. Bij de categorieën met een groot verpakkingsgebruik (frisdrank, vlees en zuivel) zijn volgens AH al grote stappen gezet:
In ruim 150 winkels maakt Albert Heijn nu gebruik van dry misting : een verfijnde verneveling van water waardoor producten als sla, cherrytomaten, bospenen, peren en appels langer vers blijven . Het supermarktconcern vat zijn doelstellingen als volgt samen: ‘Doel is om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw gebruiken en al het nieuwe plastic 100 procent recyclebaar te maken.’
Bovendien wil Albert Heijn in 2025 maar liefst 25 procent minder verpakkingen gebruiken – het equivalent van zo’n 20 miljoen kilo. Ook worden alternatieve soorten verpakkingsmateriaal onderzocht.