Spar verslaat Albert Heijn als het meest waardevolle retailmerk

Het Spar-filiaal aan de Guisweg in Zaandijk.
Het Spar-filiaal aan de Guisweg in Zaandijk.
Foto: Google Street View

Niet Albert Heijn maar Spar wordt door het publiek beschouwd als het meest waardevolle retailmerk. Spar staat op de tiende plek in de top 30 van de meest waardevolle Nederlandse merken van WPP en Kantar, AH volgt op plek veertien.

Dar meldt Retail News vandaag. Spar heeft volgens het onderzoek een merkwaarde van 1,91 miljard dollar tegenover de 916 miljoen van de Zaanse grootgrutter. Jumbo (486 miljoen) staat op plaats achttien. Olie- en gasbedrijf Shell voert de eerste Nederlandse BrandZ Top 30 aan, met een merkwaarde van 20,66 miljard dollar.

De merkwaarde wordt berekend op basis van interviews met consumenten en een analyse van de financiƫle en zakelijke prestaties. Voor de lijst zijn 24.000 Nederlandse consumenten ondervraagd over 450 merken.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen