Alle juichende berichten ten spijt lijkt het nog hoogst onzeker dat de slaaptrein richting het zuiden een comeback gaat maken op het Amsterdamse Centraal Station. Tussen 1902 en december 2016 waren de slaaptreinen daar een begrip; daarna was het over.
Deze week verschenen in de pers berichten over een samenwerking tussen de NS en het Oostenrijkse spoorwegbedrijf ÖBB, die vanaf 2020 opnieuw een poging zouden willen wagen. De Oostenrijkse vervoerder rijdt al met slaaptreinen vanuit Düsseldorf en de halte Amsterdam CS zou dan een directe verbinding krijgen met Düsseldorf, München, Wenen, Innsbruck en vandaar nog verder naar Italië en Kroatië.
Zurich to Hamburg by OBB Nightjet deluxe sleeper car https://t.co/tqBZkNh5xy @YouTubeさんから
— Ni-chaN (@Justice_Ni_chaN) June 15, 2018
Maar ÖBB heeft nu laten weten dat er helemaal geen concrete plannen in die richting zijn. Een woordvoerder zei dat de spoorwegmaatschappij regelmatig in contact staat met verschillende vervoerders, maar dit niet betekent dat er ook een verbinding komt. ‘Ik zou het geweldig vinden als we nieuwe verbindingen zouden kunnen introduceren, maar helaas kan ik deze niet bevestigen,’ aldus de woordvoerder.
Niet voor 2021
Eventuele nieuwe verbindingen worden niet voor 2020 aangekondigd en op z’n vroegst in 2021 aan de dienstregeling toegevoegd.
Taking the #öbb #nightjet #sleepercar from Milan to Munich. Nice, civilized way to travel. 8:40 pm to a 8 am. €169 for a one way, private cabin with shower, booked only 24hours in advance Why can’t I do this on #Amtrak from NY to Chicago/Indy/Pittsburgh at a reasonable price?
— Martin Friedrichs (@M_Friedrichs) June 14, 2018
Anderhalf jaar geleden stopten Deutsche Bahn en NS International met slaaptreinen van en naar Nederland. De laatste was een City Night Line-slaaptrein op het tracé Amsterdam – München.
Europese afstemming
De organisatie van Europese spoorbeheerders EIM (European Rail Inframanagers) werkt hard aan een betere afstemming van treinen en standaardisering van procedures en toelatingseisen op het continent. Dat zijn absolute voorwaarden om internationale flitsbestemmingen uit te breiden, waaronder Praag, Kopenhagen, Berlijn en Genève.