Comeback van de slaaptrein door NS iets te rooskleurig voorgesteld

Foto: Wikimedia

Alle juichende berichten ten spijt lijkt het nog hoogst onzeker dat de slaaptrein richting het zuiden een comeback gaat maken op het Amsterdamse Centraal Station. Tussen 1902 en december 2016 waren de slaaptreinen daar een begrip; daarna was het over.

Deze week verschenen in de pers berichten over een samenwerking tussen de NS en het Oostenrijkse spoorwegbedrijf ÖBB, die vanaf 2020 opnieuw een poging zouden willen wagen. De Oostenrijkse vervoerder rijdt al met slaaptreinen vanuit Düsseldorf en de halte Amsterdam CS zou dan een directe verbinding krijgen met Düsseldorf, München, Wenen, Innsbruck en vandaar nog verder naar Italië en Kroatië.

Maar ÖBB heeft nu laten weten dat er helemaal geen concrete plannen in die richting zijn. Een woordvoerder zei dat de spoorwegmaatschappij regelmatig in contact staat met verschillende vervoerders, maar dit niet betekent dat er ook een verbinding komt. ‘Ik zou het geweldig vinden als we nieuwe verbindingen zouden kunnen introduceren, maar helaas kan ik deze niet bevestigen,’ aldus de woordvoerder.

Niet voor 2021

Eventuele nieuwe verbindingen worden niet voor 2020 aangekondigd en op z’n vroegst in 2021 aan de dienstregeling toegevoegd.

Anderhalf jaar geleden stopten Deutsche Bahn en NS International met slaaptreinen van en naar Nederland. De laatste was een City Night Line-slaaptrein op het tracé Amsterdam – München.

Europese afstemming

De organisatie van Europese spoorbeheerders EIM (European Rail Inframanagers) werkt hard aan een betere afstemming van treinen en standaardisering van procedures en toelatingseisen op het continent. Dat zijn absolute voorwaarden om internationale flitsbestemmingen uit te breiden, waaronder Praag, Kopenhagen, Berlijn en Genève.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen