Onder meer Jysk en Leen Bakker de mist in met nepkortingen

Foto: Google / Jysk

De Autoriteit Consument & Markt bestraft vijf webwinkels met boetes van in totaal 621.000 euro voor het gebruik van nepkortingen. De winkels boden meerdere producten aan met een korting op een misleidende ‘van-prijs’. Consumenten kregen daardoor een nepkorting te zien.

De bedrijven die de fout in gingen zijn Day Trayders (www.koopjedeal.nl, boete 163.000 euro), Leen Bakker (www.leenbakker.nl, 130.000 euro), G-star (www.g-star.com, 110.000 euro), Jysk (www.jysk.nl, 112.500 euro) en Tommy Hilfiger (nl.tommy.com, 105.500 euro). De laatste drie bedrijven hebben de overtreding erkend en beterschap beloofd. Daarom hebben zij een lagere boete gekregen. De eerste twee niet en zij kunnen de boete nog juridisch aanvechten.

‘De prijs is één van de belangrijkste kenmerken van het product waarop de consument zijn aankoopbeslissing baseert. Nepkortingen zorgen ervoor dat consumenten denken dat zij een interessante aanbieding krijgen terwijl dat in feite niet zo is. Consumenten moeten hiertegen worden beschermd. De boetes die wij nu opleggen zijn een belangrijk signaal dat dit moet stoppen,’ aldus ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh. Sinds 1 januari 2023 houdt de ACM toezicht op de aangescherpte regels voor van-voor prijzen. Het uitgangspunt is dat korting alleen mag worden gegeven op de laagste prijs waarvoor het product werd aangeboden in de 30 dagen voorafgaand aan de korting.

Prijsverhogingen

De consumentenwaakhond zag dat de vijf bestrafte bedrijven verschillende keren producten aanboden met nepkortingen. In sommige gevallen was er helemaal geen korting, maar zelfs sprake van een prijsverhoging. Een bedrijf presenteerde een product ‘van’ 699 euro ‘voor’ 629 euro, terwijl het product in de 30 dagen voorafgaand aan deze korting tijdens een eerdere actie 539 euro kostte. Een ander bedrijf presenteerde een nepkorting door de ‘van-prijs’ van een product kunstmatig te verhogen. Het product werd aangeboden ‘van’ 149,99 ‘voor’ 99,99 euro. Een dag later werd hetzelfde product aangeboden ‘van’ 199,99 ‘voor’ 99,99 euro. De ‘van-prijs’ van 199,99 euro werd echter op geen enkel moment als verkoopprijs gehanteerd tijdens de onderzochte periode.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen