Economisch Forum ziet wegen en OV dichtslibben

Hier moeten alle partijen samen aan de bak.
Hier moeten alle partijen samen aan de bak.
Foto: Economisch Forum

Houd Noord-Holland boven Amsterdam bereikbaar, is de oproep van het Economisch Forum aan wie maar wil luisteren. Zowel de wegcapaciteit als het openbaar vervoer raken op vele trajecten en knooppunten aan hun capaciteitsgrenzen of zijn daar al overheen. En het wordt alleen maar drukker.

Eén van de oorzaken is dat de werkgelegenheidsgroei en de woningbouw zich over een groter gebied verspreiden. Ook de groei van het toeristisch en recreatief verkeer brengt extra mobiliteit met zich mee. Maar als de wegen en het OV regelmatig vol raken komt de bloedsomloop van de regionale economie in de knel, waarschuwt het Forum. ‘Blijvend investeren in bereikbaarheid is dan ook geboden.’ Bijvoorbeeld in de verbinding van de A9 enEén van de oorzaken is dat de werkgelegenheidsgroei en de woningbouw zich over een groter gebied verspreiden. Ook de groei van het toeristisch en recreatief verkeer brengt extra mobiliteit met zich mee. de A8. Maar het gaat niet alleen om wegen.

Treinen

Het bedrijfsleven boven het Noordzeekanaal zet primair in op de versterking met hoogfrequent spoor op de Zaancorridor (Amsterdam – Heerhugowaard), Hoornse Lijn (Amsterdam – Hoorn) en Kennemerlijn (Haarlem – Alkmaar). Daarnaast is er aandacht voor meer (snel)fietspaden. Met een elektrische fiets komen bestemmingen tot vijftien kilometer afstand en verder binnen bereik. Het fietsnetwerk moet echter nog geschikt gemaakt worden voor het groeiende aantal e-fietsers, ‘waarbij met name de gemeenten als wegbeheerders aan de bak moeten’.

Werkgevers

Maar ook werkgevers kunnen niet achterover leunen. ‘De werkgeversaanpak omvat een breed scala aan maatregelen om werknemers op een duurzamere manier te laten reizen, zowel voor zakelijk reizen als voor het woon-werkverkeer. Het primaire doel is CO2-reductie. Uit een studie over het effect van Anders Reizen komt naar voren dat het aanbieden van gratis OV voor medewerkers, mobiliteitsbudget en parkeerbeleid effectieve maatregelen zijn om CO2 te reduceren.’

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen