Bol wint marktaandeel, maar niet genoeg voor beursgang

Foto: Google Street View

Ahold Delhaize vindt de tijd nog niet rijp om zijn webshop Bol naar de beurs te brengen. In New York en Amsterdam bereikten de beurzen onlangs recordniveaus en Bol heeft marktaandeel veroverd. Tegelijkertijd is de algehele markt voor de onlineverkoop van spullen nog altijd verzwakt door de hoge inflatie, zegt topman Frans Muller.

Ahold Delhaize kondigde in 2021 aan een deel van de aandelen in zijn webwinkel – die toen nog Bol.com heette – het volgende jaar naar de beurs te brengen. Vervolgens verslechterde de markt voor webshops door het einde van coronalockdowns, de sterke stijging van de inflatie en dalend consumentenvertrouwen, waarna het bedrijf de beursgang voor onbepaalde tijd uitstelde.

Idee onveranderd

‘De totale markt voor non-food en non-foodplatforms, ook in Europa, is op zich niet beter dan voorheen. En dat merkt ook Bol. Weliswaar hebben we onder die omstandigheden marktaandeel gewonnen, maar we achten de tijd er nog niet rijp voor,’ zegt Muller over de beursplannen. Hij wijst erop dat gezinnen die minder te besteden hebben eerder besparen op de aankoop van spullen dan op voedingsmiddelen. Het moederbedrijg van Bol, Albert Heijn, Delhaize, Etos en Gall & Gall is nog wel van plan om Bol ooit naar de beurs te brengen. ‘Het idee blijft onveranderd, dat hebben we altijd gezegd,’ zegt Muller. ‘Als de tijd rijp is, dan halen we het van de plank af. We hebben een hoop voorwerk al gedaan.’

Ahold Delhaize zag zijn omzet in het vierde kwartaal licht dalen door negatieve wisselkoerseffecten. Tegen constante wisselkoersen namen de verkopen wel toe. Muller spreekt van ‘solide’ prestaties in het laatste kwartaal van 2023.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen