Plastic VVV-cadeaukaart is geen onverdeeld succes

Foto: VVV

De vorig jaar ingevoerde plastic cadeaukaart van VVV kan bij veel winkels niet worden gebruikt. Sommige retailers hebben hun software nog niet op orde, terwijl andere niet mee willen doen.

Onder meer bol.com en Coolblue accepteren de VVV-kaart niet, zo is nu duidelijk geworden, omdat het bedrijf zich wil beperken tot de eigen cadeaukaart, de Nationale Entertainment Card en de digitale Nederlandse Boekenbon. Verder zijn het vooral lokale ondernemers die afhaken sinds de papieren cadeaukaart werd vervangen door de veel duurdere plastic variant.

https://twitter.com/fancurling/status/955119846529863681

De commissie die winkeliers moeten afdragen is tien procent, terwijl dat eerder zes was. Die verhoging is volgens de VVV nodig om de kosten te dekken. Er zijn in twee maanden tijd al 50 miljoen exemplaren van verkocht.

De plastic cadeaukaart is ook bij webwinkels te gebruiken. Het saldo is vrij te besteden, waardoor consumenten meer keuzevrijheid hebben in waar ze hem willen gebruiken. De papieren bon was 42 jaar in omloop.

De VVV-bon was de laatste cadeaubon die volledig overging op plastic. Elk bedrag tussen de vijf en 250 euro kan op de kaart worden gezet en dat kan in delen worden uitgeven. Dat was bij de papieren bon niet zo.

Onbeperkt geldig – maar niet meer overal

Papieren VVV-bonnen die nu nog bij mensen thuis liggen, blijven onbeperkt geldig. Althans: bedrijven kunnen ook dat zelf bepalen. Zo is vanaf 28 februari de papieren bon niet langer om te wisselen bij bol.com.

https://twitter.com/ColleenCoookie/status/951004221767286784

Alleen bonnen waar nog het guldenteken op staat hebben hun waarde inmiddels verloren. Staat er naast de ƒ echter ook nog een op, dan kan de cadeaubon in principe nog steeds worden gebruikt.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen