Albert Heijn, Freek Vonk en Naturalis storten zich op oceanen

In Naturalis in Leiden.
In Naturalis in Leiden.
Foto: Albert Heijn | Eelkje Colmjon

Albert Heijn, Freek Vonk en Naturalis Biodiversity Center duiken vanaf maandag 5 september samen in de wondere wereld van de oceaan. De supermarkt, de wetenschapper en het kennisinstituut bundelen de krachten voor de nieuwste spaarcampagne van AH: Expeditie Oceaan.

In deze campagne speelt de oceaan de hoofdrol en kunnen kinderen alles leren over de magie van de zee. Daarnaast krijgen ze tips en tricks over hoe ze kunnen helpen om de wereld een beetje beter achter te laten. Albert Heijn neemt tijdens de campagne deel aan diverse landelijke duurzaamheidsinitiatieven rondom dit thema. In Naturalis in Leiden zijn er talloze activiteiten rond het thema oceaan voor het hele gezin.

Plaatjes en tattoos

Kinderen kunnen sparen voor meer dan 100 leerzame Oceaanplaatjes en -tattoos. Deze kunnen ze vervolgens plakken in een educatief bewaaralbum waarin Freek Vonk kinderen meeneemt op expeditie. Het bewaaralbum staat boordevol informatie over de oceaan en de planten en dieren die erin leven, hun kenmerken, natuurlijke leefomgeving en wat je zelf kunt doen om een steentje bij te dragen aan een schonere wereld. De stickers en het bewaaralbum zijn gemaakt van FSC-gecertificeerd papier.

Onmisbaar

Hoogleraar Vonk van de VU en ook verbonden aan Naturalis: ‘Ik heb op honderden verschillende plekken over de hele wereld gedoken, en de oceaan is een magische plek. Het barst er van het leven. Sommige dieren zijn zo bizar dat ze regelrecht van een andere planeet lijken te komen. De oceaan is echter niet alleen magisch, maar ook onmisbaar: het regelt de klimaten, neemt broeikasgas op en zorgt voor meer dan de helft van al het zuurstof op aarde. Daarom moeten we er zuinig op zijn.’

Podcast

Het bewaaralbum wordt verder tot leven gebracht door de gratis Expeditie Oceaan Podcast, opgenomen in 8D. Daarbij lijkt het geluid van alle kanten te komen. De afleveringen zijn ingesproken door Vonk. Speciaal voor de campagne heeft Albert Heijn ook een lespakket ontwikkeld waarmee scholen kunnen inhaken op het thema oceaan waarbij kinderen leren over de dynamiek van de zee.

Schoonmaakactie

Op 17 september houdt Albert Heijn samen met Nederland Schoon op Word Cleanup Day een grote schoonmaakactie vanuit 630 winkels. Samen met klanten worden in twee shifts van anderhalf uur alle stoepen en straten opgeruimd zodat de buurt er weer spic en span uitziet.

Van 5 september tot en met 30 september zijn er Oceaanplaatjes en -tattoos te sparen bij Albert Heijn. Voor elke tien euro aan boodschappen en bij gezond(ere) actieproducten ontvangen klanten een pakje Oceaanplaatjes. Het bewaaralbum kost 0,99 euro en is verkrijgbaar in iedere AH-winkel. De eerste 100.000 bewaaralbums worden gratis weggeven. De AH Expeditie Oceaan podcast is te beluisteren via alle podcast kanalen.  

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen