Ahold Delhaize vaart wel bij hogere prijzen Albert Heijn

Foto: Google / Rene Kool

Ahold Delhaize was vandaag de sterkste stijger in de AEX-index. Het moederbedrijf van Albert Heijn verhoogde zijn winstverwachting voor het hele jaar na een sterk kwartaal en werd beloond met een koerswinst van 7,5 procent. Het concern bevestigde daarnaast dat de beursgang van webwinkel Bol.com wordt uitgesteld vanwege de verslechterde omstandigheden op de aandelenmarkten.

Het goede resultaat van Ahold Delhaize was onder andere te danken aan de hogere prijzen voor veel producten in de schappen van Albert Heijn, erkent topman Frans Muller. Maar supermarkten van het concern in onder andere de Verenigde Staten en Nederland verkochten ook grotere hoeveelheden. In totaal verkocht Ahold Delhaize voor ruim 21,4 miljard euro aan producten, wat gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten 6,4 procent meer is dan een jaar eerder. Samen met andere andere ketens vervult AH volgens Muller een ‘bufferrol’ door de prijsstijgingen beperkt te houden.

Prijsonderhandelingen

‘We hebben nog nooit zulke moeilijke onderhandelingen gehad als dit jaar. Dat heeft er ook mee te maken dat sommige leveranciers, met name de grote internationale leveranciers meer vragen dan wij realistisch vinden,’ zei Muller. ‘Maar we hebben zelf een groot marktaandeel met onze huismerken, dus we weten wat producten kosten en hebben goed vergelijkingsmateriaal. Tot mijn teleurstelling hebben we gezien dat sommige leveranciers nog meer vragen. Maar ze gaan het vanzelf merken in het schap.’

Bezuinigingen

Om de prijzen laag te kunnen houden en klanten te blijven trekken bezuinigt Ahold Delhaize ook. Het plan was al om 850 miljoen euro te besparen en in Europa komt daar de komende jaren 250 tot 300 miljoen aan kostenreductie bij. Dat gebeurt onder andere door minder grote sommen geld te investeren in Bol.com. Daarnaast verdwijnen er managementbanen bij Centraal-Europese ketens en wil het concern de IT en inkoop efficiƫnter maken.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen