Nestlé gooit prijzen weer omhoog; omzet stijgt door hoge inflatie

Foto: Flickr / Nestlé

Voedingsmiddelenproducent Nestlé gaat door met het verhogen van de prijzen van zijn producten, zoals KitKat-repen en bouillonblokjes van Maggi. In het eerste kwartaal werden de producten gemiddeld al zo’n vijf procent duurder, met ook het tweede kwartaal erbij komt die stijging uit op 6,5 procent.

Het Zwitserse concern ziet in zijn omzet een teken dat consumenten de prijsverhogingen lijken te pikken, want de vraag blijft hoog. Vooral de vraag naar kattenvoer van Purina en snoepgoed groeide sterk, met KitKat als lijstaanvoerder. Ook koffie en water noteerden een opvallende groei, wat volgens Nestlé kwam door een toename in het aantal verkopen buitenshuis. Vorig jaar had het bedrijf nog last van coronabeperkingen. Ook vleesvervangers van Garden Gourmet waren gewild bij consumenten: de opbrengsten van plantaardige producten stegen met meer dan tien procent.

Hogere omzet

Nestlé rekent voor dit jaar op een zeven tot acht procent hogere omzet, waar eerder rekening werd gehouden met een groei van zo’n vijf procent. De belangrijkste oorzaak van die hogere verdiensten zijn de prijsverhogingen. Het concern zegt verantwoordelijk om te gaan met het duurder maken van producten en tegelijkertijd ook zelf op de kosten te letten om de duurdere energie en grondstoffen aan te kunnen. Nestlé zegt dat die acties tot nu toe goed werken. De omzet kwam het eerste halfjaar uit op 45,6 miljard Zwitserse frank (zo’n 46,5 miljard euro), een groei van ruim negen procent op jaarbasis. Eerder meldden andere grote verkopers van consumentenproducten zoals Unilever, Danone en Reckitt Benckiser al dit jaar op een betere omzet te rekenen door de flink opgelopen inflatie.

Reacties

Cookieinstellingen