De Zwanenburgbaan is van 26 september tot en met 2 oktober
in onderhoud , vooruitlopend op groot onderhoud van 2 januari tot eind juni volgend jaar. Het vliegverkeer zal dan vaker gebruikmaken van de Buitenveldert- en de Schiphol-Oostbaan. Ook zal een klein deel van de vluchten worden verplaatst naar de Kaagbaan.
In piekmomenten kunnen bij zuidenwind mogelijk de Buitenveldertbaan of Schiphol-Oostbaan vaker in gebruik zijn als tweede landingsbaan. Ook kan bij noordenwind de Buitenveldertbaan vaker als tweede startbaan worden ingezet, laat de luchthaven weten. Vooral omwonenden van de Buitenveldertbaan zullen daardoor extra herrie van vliegtuigen ervaren, terwijl Zaankanterser juist vaker van verschoond blijven.
Als alles volgens plan verloopt zal het grote onderhoud tot half april duren en wordt daarna nog gewerkt aan het vernieuwen van het landingssysteem. De Polderbaan en Kaagbaan hebben de voorkeur van Schiphol. Vliegtuigen starten en landen het vaakst op die twee banen, maar meestal wordt er een extra baan gebruikt vanwege het grote aanbod van vliegtuigen, aldus NH Nieuws
. Als de onderhoudsplanning definitief is, maakt Schiphol bekend welke banen meer in gebruik zullen zijn. Veel verschillende factoren spelen daarbij een rol, waaronder het weer.
Op donderdag 15 september moesten er tussen 07:00 en 18:00 uur extra onderhoudswerkzaamheden gebeuren aan de Zwanenburgbaan, vanwege een storing aan de elektra. Dat korte onderhoud werd gecombineerd met werkzaamheden aan de aanliggende rijbaan Bravo. Het vliegverkeer kon ook toen meer gebruikmaken van de Buitenveldertbaan.