Beachvolleybal Vereniging Silicium ziet beren op de toegangsweg bij de realisatie van 170 flexwoningen op het sportpark Poelenburg. De club bevindt zich momenteel op het terrein waarop gebouwd moet gaan worden. Op 30 juni dit jaar is het klaar voor Silicium op de huidige plek, hoewel er nog geen definitief ontwerp voor het toekomstige complex is.
Silicium streek daar in 2013 neer en is sindsdien gegroeid tot een vereniging met rond 300 leden, van recreatief niveau tot en met de eredivisie. 'Wij zijn erg tevreden met ons complex. Het is een fijne plek met zon, weinig wind, veel groen om ons heen en goede bereikbaarheid. Het sportpark mag dan gedateerd zijn, wij voelen ons er prima thuis. We staan niet te springen bij het idee dat er 170 flexwoningen op het sportpark komen,' schrijft de club aan de gemeenteraad. 'Het zou kunnen bijdragen aan de levendigheid van het gebied, terwijl juist de rust op het sportpark één van de sterke punten is.'
Geen buren
In elf jaar tijd is er nooit nooit overlast of vandalisme geweest en bij toernooien of evenementen had niemand ooit last van herrie. Het bbetekent ook dat dit 'zo’n beetje de enige plek waar de omgeving niet op z’n kop gaat staan bij de gedachte aan flexwoningen in de buurt,' realiseert Silicium zich. Het bestuur kan zich vinden in de door de aangeboden verhuizing naar de locatie aan de andere kant van de tennisvereniging, omdat haar belangen 'in redelijke mate' zijn beschermd.
Waar zorgen over bestaan is de verkeerssituatie. Er is maar één toegangsweg voor voertuigen, fietsers en mensen die met het openbaar vervoer naar het sportpark en de beoogde tijdelijke woningen komen. Deze weg kent momenteel geen markeringen of een scheiding van de verschillende verkeersstromen, omdat het sportpark formeel niet toegankelijk is voor auto’s van leveranciers en vergunninghouders. In de praktijk houdt men zich daar echter nu al niet aan.
Ongeschikte toegangsweg
Met de komst van circa 170 woningen aan het eind van dit weggetje komt er veel meer drukte. Het is minimaal 260 meter lopen vanaf de parkeerplaats en het busstation naar het wooncomplex,' aldus de beachvolleyballers. 'Het valt te verwachten dat bewoners of bezoekers die over een auto beschikken regelmatig tot aan de woningen zullen doorrijden en daar zelfs zullen parkeren indien daar ook maar enige gelegenheid voor is. Dat gebeurt nu ook en dat zal niet anders (alleen maar meer) worden. Je moet wel heel intensief gaan handhaven om dat te voorkomen.'
Daarnaast is er de tegenwoordig onontkoombare continue stroom pakket- en maaltijdbezorgers die zeker tot aan de woningen zullen doorrijden over dat ene weggetje. Tel daarbij op de bewoners, hondenuitlaters en sporters die lopend en op de fiets komen. Er wordt verwacht dat veel bewoners geen auto zullen hebben, liet het college weten, maar dat betekent vaker brommers, scooters en fatbikes, constateert Silicium. En die gaan ook hard.
'Dit levert absoluut gevaarlijke situaties op, niet alleen voor de sporters maar zeker ook voor de bewoners van de woningen. Het helpt ook niet mee dat de voetballers van Rood-Wit hun kleedkamers aan de ene kant van dit weggetje hebben en hun kunstgrasveld aan de andere kant en dat er een erg onoverzichtelijke slingerbocht in het weggetje zit,' aldus het schrijven aan de raad. Er is wel nagedacht over oplossingen, zoals parkeren voor de nieuwe woningen naast de nieuwe beachvolleyballocatie met een afrit vanaf de Noorder IJ- en Zeedijk.
Dit zou betekenen dat er een tweede toegang tot het sportpark zou komen, die door veel bezoekers en bewoners gebruikt zou gaan worden. Het tweede idee was om het bestaande weggetje te verbreden en een gescheiden voetgangersstrook aan te leggen. Ook dit zou de veiligheid aanzienlijk ten goede komen. Maar beide opties ontbreken in het voorlopige ontwerp. Een laatste, wat verder gaande oplossing zou zijn om het kunstgrasveld te plaatsen op de plek waar de beachvolleybalvelden moeten komen en de woningen te bouwen op de plaats van het kunstgrasveld. Die zijn dan direct vanaf de openbare weg toegankelijk en hebben de parkeerplaatsen naast de deur. Dat lijkt echter vast te lopen op de hoge kosten.