De Zaanweg gaat weer op de schop tussen de Markstraat en de Stationsstraat. De terrassen langs de Zaan die leidden tot een 30-kilometerzone zijn blijvers en de verlaagde maximumsnelheid dus ook. Maar er komen wel aanpassingen.
'Als je naar de hoge aantallen vervoersbewegingen in dit gebied kijkt, kan 30 kilometer eigenlijk niet,' staat in de brief van het college over de voorgestelde verbeteringen. Connexxion is ongelukkig met de huidige situatie vanwege de twee vluchtheuvels die zijn aangebracht en waardoor regelmatig schade ontstaat aan en door bussen, omdat er weinig ruimte is bij de vluchtheuvels en de auto’s vaak niet goed in de parkeervakken staan. De zoektocht naar oplossingen heeft de volgende inrichtingsmaatregelen opgeleverd:
Het nieuwe ontwerp is toegezonden aan Connexxion en aan de Fietsersbond en inmiddels met hen besproken. Het OV-bedrijf is content, al ziet ze de verbrede parkeerstroken op een enkele plaats graag nog iets langer doorgetrokken worden. De Fietsersbond is nog niet tevreden over de maatregelen voor het kruispunt met de Stationsstraat, waar sprake is van een onduidelijke situatie voor fietsers die komend uit de richting van het station linksaf de Zaanweg op willen.
De bond ziet graag dat het (te verwijderen) zebrapad bij het kruispunt met de Marktstraat gehandhaafd wordt en vindt de (te handhaven) verkeerszuilen bij de oversteekplaatsen niet ideaal voor fietsers. De verkeerskundig ontwerper gaat met deze opmerkingen het ontwerp nog eens nalopen en eventueel nog enkele aanpassingen doorvoeren.