Het hebben van een eigen oprit is van grote invloed op de bereidheid van Nederlanders om elektrisch te gaan rijden. Een alternatief hiervoor is een laadkabel over de stoep, wanneer de auto voor de deur geparkeerd wordt. Uit een inventarisatie van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat achttien van de 44 Noord-Hollandse gemeenten dit toestaan, waaronder Zaanstad.
Dat is meer dan in andere provincies. Opladen over de stoep kan met behulp van een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. Amstelveen, Haarlem, Hilversum en nog acht andere Noord-Hollandse gemeenten faciliteren kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken is in de stoep, of hebben daarmee geëxperimenteerd.
Het afdekken van de laadkabel met een zogeheten kabelmat is toegestaan in onder meer Zaanstad, Gooise Meren en Haarlemmermeer. In Heemstede mogen zowel de kabelgoot als de mat gebruikt worden; in Zaanstad is een kabelgoot juist verboden op gemeentegrond. De kabel mag maximaal tien meter over de stoep liggen. Dit is de afstand vanaf de grens van het eigen terrein tot aan de auto. Het gebruik van een laadarm mag alleen in Haarlem, waar deze slimmigheid ook werd uitgevonden.
Makkelijker nog dan over de stoep opladen, is het opladen op eigen terrein. Daarvoor is dan weer een eigen oprit vereist en dat is vooral buiten de grote steden relatief vaak het geval. In Noord-Holland zijn het met name inwoners van Laren die veel van een eigen laadfaciliteit gebruikmaken. Sterker nog: ook landelijk is er geen gemeente waar zo’n groot deel van de huizen (31 procent) over een eigen laadpaal beschikt. Maar ook gemeenten als Blaricum, Bloemendaal, Wijdemeren en Bergen scoren ruim boven het landelijk gemiddelde van acht procent. Amsterdam, Diemen en Haarlem - waar men logischerwijs minder vaak over een eigen oprit beschikt - zitten hier juist ver onder.
Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk. Met 18.200 kilometer per jaar en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan de ‘straatlaadpaal’ 1530 euro per jaar. Dat is uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh, wat in de praktijk weer sterk verschilt per locatie en zelfs afhangt van welke laadpas je gebruikt.
Thuisladen is veelal aanzienlijk voordeliger. Zo bedraagt het gemiddelde tarief met een vast of variabel contract momenteel 28 cent, wat leidt tot een kostenpost van 952 euro. EV-rijders die gebruikmaken van een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent. Zij zouden per jaar dus 748 euro kwijt zijn geweest aan het opladen van hun elektrische auto. Vrijwel alle thuisladende elektrische rijders hebben bovendien zonnepanelen en kunnen een groot deel van het jaar dus zelfs gratis laden.