We hebben al heel wat transformaties voorbij zien komen, maar van tankstation naar woningbouw is geen doorsnee voorstel. Toch is dat het plan aan het Zuideinde 110 in Koog aan de Zaan. Het huurcontract loopt daar eind 2023 af en de eigenaar ziet inmiddels meer heil in zo'n 20 woningen dan in brandstoffen.
Zaanstad heeft al een zogenoemde quickscan gedaan naar de haalbaarheid van de plannen en
heeft er wel oren naar . 'Er is sprake van een kansrijk initiatief, dat kan bijdragen aan een prettigere leefomgeving aan het Zuideinde en aan de Zaanse woningbouwopgave. Ook positief is het realiseren van een nieuwe, openbaar toegankelijke ruimte met een doorzicht naar de Zaan in het verlengde van de Bloemstraat. Aandachtspunt is de toekomstige ontsluiting van het perceel.' Dat ligt overigens wel binnen de geluidszone van Tate & Lyle.
Voorgesteld wordt om een noordelijk gelegen blokje aan de straatzijde te realiseren in twee lagen met in het achtergelegen deel één bouwlaag met dwarskap. Aan de zuidkant komt een woongebouw van vier verdiepingen met een plat dak. Zo wordt aangesloten bij de nieuwe bebouwing op het terrein van de voormalige Honig-fabriek. Omdat het project niet meer dan 20 woningen is het niet vereist om minimaal 30 procent van de te bouwen woningen onder te brengen in het segment sociale huur. Wel gelden de volgende uitgangspunten:
- Wanneer er koopwoningen worden gerealiseerd, geldt een zelfbewoningsplicht voor de duur van minimaal twee jaar.
- Parkeren dient op eigen terrein opgelost te worden en te voldoen aan het gemeentelijk parkeerbeleid.
- Er zijn zeventien parkeerplaatsen voor auto’s nodig, waarvan zeven voor bezoekers. Dit dient in principe op eigen terrein opgelost te worden. Ook zijn er minimaal 44 parkeerplaatsen voor fietsen nodig, waarvan elf voor bezoekers. Ook dat moet in principe binnen het peoject gebeuren.
- De ontsluiting van het perceel direct naast het terrein van de voormalige Honig-fabriek is niet ideaal vanwege verkeersveiligheid. Bij de uitwerking van de plannen dient onderzocht te worden wat de meest gewenste ontsluiting is, bijvoorbeeld het combineren van de uitrit voor Zuideinde 110 met de uitrit van de voormalige locatie van de Honig-fabriek.