De Vervoerregio Amsterdam gaat samen met de gemeenten urgente verkeersveiligheidskwesties aanpakken, zoals de toename van opgevoerde e-bikes en drugsgebruik in het verkeer. Slimme aanpassingen aan wegen, fiets- en wandelpaden en innovatieve campagnes staan centraal in de aanpak. Volgens wethouder Gerard Slegers, ook lid van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio, is er 'werk aan de winkel'.
'Ik ben blij met de inzet van deze campagnes en vraag tegelijkertijd de gemeenten om - met onze hulp - goed naar wegen, fiets- en wandelpaden te kijken. Bovendien kunnen gemeenten bij ons terecht voor advies en in veel gevallen zelfs voor een subsidie om de verkeerssituatie te verbeteren en veiliger te maken.' Dat geldt dus ook voor zijn eigen Zaanstad. Op dit moment loopt er een campagne tegen het opvoeren van e-bikes. Deze richt zich specifiek op ouders en jongeren en legt de negatieve gevolgen uit van het hebben van een illegale e-bike. Denk aan een verhoogd risico op ongelukken, zware boetes en onverzekerd rijden.
De Vervoerregio begint nog deze maand een campagne om drugsgebruik in het verkeer tegen te gaan. Die is vooral op social media te zien tijdens Amsterdam Dance Event en stimuleert feestgangers om veilig van en naar een evenement te reizen. In 2020 werden in totaal 2306 personen door de politie betrapt op het rijden onder invloed van drugs in de regio; in 2023 waren dat er al 4048.
Ondanks eerdere inspanningen blijft het aantal verkeersslachtoffers en gewonden hoog. In 2023 verloren 31 mensen in de regio hun leven in het verkeer. Dat is (soms meer dan) één persoon iedere twee weken. Daarnaast raakten naar schatting 650 verkeersdeelnemers zwaargewond. Dit aantal is vergelijkbaar met het aantal leerlingen van een middelgrote school. 'Dat is onacceptabel,' aldus Slegers.