Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om Amsterdam C S klaar te stomen voor een groei van 34 treinen naar 57 treinen per uur. Hierdoor k unnen er op het traject naar Zaanstad en verder richting Alkmaar tienminutentreinen gaan rijden.
H et station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid met een vijfde en zesde spoor. Uit een analyse van ProRail en de NS bleek dat negen doorgaande perronsporen op Amsterdam Centraal en zes op Amsterdam Zuid aansluit bij de toekomstige vraag naar treinvervoer. Amsterdam Zuid wordt het vertrek- en aankomststation voor internationale treinen. Die aanpassing moet voor 2030 klaar zijn.
[embed][/embed]
R
eizigers binnen Amsterdam krijgen meer opties doordat vanaf
station
Zuid de Noord-Zuidlijn in gebruik wordt genomen.
L
angs de verbinding Schiphol – Amsterdam Centraal
wordt door de wijzigingen woningbouw mogelijk.
Voor de verbouwing van
Amsterdam
C
S
trekt Van Veldhoven 150 miljoen
euro
extra uit.
De aanpassingen aan
Amsterdam Zuid
gaan
ongeveer 200 miljoen
kosten, waaraan
de regio 35 miljoen euro
gaat bijdragen
. ProRail kondigde eerder al een miljardeninvestering in het spoor in en om Amsterdam aan.