Samenwerking in de regio over invoering 30 kilometer op busroutes

14 nov , 9:00 Actueel
screenshot-20250131-113251-679ca64a1a95d-1jpg-67f4e4a755032
Google Street View

Gemeenten waaronder Zaanstad, vervoerders en de Vervoerregio Amsterdam werken nauw samen aan een zorgvuldige invoering van 30-kilometerwegen op busroutes. De bedoeling is om de regio veiliger te maken zonder dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid. 

'De overgang naar 30 kilometer per uur is een enorme stap richting veiliger verkeer. Dat vraagt om slimme oplossingen voor busroutes, zodat mensen ook in de toekomst snel en betrouwbaar met de bus kunnen reizen. Met deze aanpak brengen we veiligheid en bereikbaarheid in balans, samen met onze gemeenten en vervoerders,' zegt Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio. Steeds meer gemeenten voeren de maatregel in om de maximumsnelheid op veel wegen te verlagen van 50 naar 30. Daarmee dragen zij bij aan de ambitie om in 2050 nul verkeersslachtoffers te hebben.

Zorgvuldigheid geboden

De maatregel vraagt om een zorgvuldige afweging, omdat lagere snelheden gevolgen kunnen hebben voor de doorstroming van het openbaar vervoer. Om dat goed te begeleiden hebben de Vervoerregio, gemeenten en vervoerders een gezamenlijke werkwijze ontwikkeld. Die richt zich op drie uitgangspunten:

  • Veiligheid: een effectieve invoering van 30 kilometer op wegen waar dat het meeste verschil maakt;
  • Bereikbaarheid: het behoud van een aantrekkelijk en betrouwbaar openbaar vervoer;
  • Samenwerking: heldere afspraken tussen gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio over de uitvoering en kosten. 

De werkwijze helpt partijen om lokaal maatwerk te bieden en regionaal samenhang te behouden. Zo kan bijvoorbeeld een snelheidsverlaging op één route effect hebben op de reistijd van meerdere buslijnen in verschillende gemeenten. Door dit vooraf samen te bekijken, kunnen gemeenten, vervoerders en de Vervoerregio tijdig slimme, kleinschalige maatregelen nemen om het OV goed te laten doorstromen - zoals voorrang bij verkeerslichten of het verplaatsen van een bushalte naar de rijbaan.

Bron: Vervoerregio Amsterdam
Bron: Vervoerregio Amsterdam

Voortaan informeren gemeenten de vervoerders en de Vervoerregio al in een vroeg stadium over plannen voor de invoering van 30-kilometerwegen. Samen wordt bekeken wat dit betekent voor de veiligheid, de bereikbaarheid en de uitvoerbaarheid. Waar nodig ondersteunt de Vervoerregio financieel of met expertise, zodat maatregelen soepel kunnen worden ingevoerd.