Is 't het ei van Columbus? De vervoerregio Amsterdam komt binnenkort met een pilot voor verkeerslessen op basisscholen via virtual reality. De bedoeling is dat kinderen van groep 6 tot en met 8 met een VR-bril op in een virtuele wereld stappen die eruitziet als hun eigen buurt, maar dan in 3D en levensecht. Hier worden ze geconfronteerd met verschillende verkeerssituaties.
De VR-les begint met een introductie van een gastdocent speciaal gericht op kinderen De docent legt in begrijpelijke taal uit waarom veilig gedrag in het verkeer zo belangrijk is en hoe de VR-les hierbij kan helpen. Volgens programmamanager Verkeer & Meer bij de Vervoerregio Natascha Shahbaziane zit dat zo: ‘Met 360-graden beeld en spatial audio (geluiden rondom) brengt VR het lesmateriaal tot leven. VR kan helpen het begrip te vergroten, waardoor de stof beter blijft hangen.’
Het bijzondere van deze ervaring is dat fouten maken juist mag. Bijvoorbeeld, als een kind te laat reageert bij een onverwachte situatie of verkeerd oversteekt, stopt de oefening even. De gastdocent neemt de tijd om uit te leggen wat er misging en hoe het beter kan. Dit maakt het niet alleen leerzaam maar ook veilig. De focus van de video’s ligt met name op het laten zien van het gewenste gedrag in het verkeer.
Wat deze lessen zo toegankelijk maakt, is de eenvoudige opzet. Er is geen ingewikkelde voorbereiding nodig. De gastdocent brengt alles mee: van VR-brillen tot smartphones. De zes VR-thema’s zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van inzichten uit het Theoretisch en Praktisch Verkeersexamen en van feedback van leerkrachten en ouders.