De gemeente heeft de ontwerpen van het bestemmingsplan , het beeldkwaliteitsplan en het besluit hogere grenswaarden voor de herontwikkeling van Jachthaven Dukra in Zaandam ter inzage gelegd. Het plan is om daar 33 plekken voor woonschepen en 20 voor recreatieve havenlodges met daarnaast nog enkele woonboten en woonarken te creëren.
De eigenaar en de gemeente willen zo de jachthaven toekomstbestendig maken en een bijzondere plek in de laten zijn. 'Met de herontwikkeling van de jachthaven ontstaat de mogelijkheid om deze weer een vitale functie te geven binnen het gebied van de houthaven. Een levendige plek 'waar ruimte is voor wonen, recreëren, verblijven en verpozen,' in de woorden van het college. 'Deze vernieuwing in combinatie met de reeds aanwezige horeca geeft een impuls aan de economische functie van de haven en de recreatievaart in en om Zaanstad.' De Jachthaven is circa 30 jaar geleden gebouwd en heeft nu 210 recreatieve ligplaatsen.
Zaanstad en ontwikkelaar Happy Harbour werken sinds 2017 aan een plan voor
de herontwikkeling. De jachthaven is enerzijds dringend aan renovatie toe en anderzijds moet deze toekomstbestendig worden gemaakt met nieuwe gebruiksmogelijkheden en aansluiting vinden bij de overige ontwikkelingen in het gebied zoals de nieuwe woonwijk aan de Houthavenkade. Als gevolg van het participatieproces zijn de eerder ingetekende waterwoningen geschrapt en vervangen door ligplaatsen voor woonschepen en -arken.
Door een verbeterde toegankelijkheid, de kleinschalige horeca en het aantrekken van toeristen via de te introduceren havenlodges en meer passanten voor de jachthaven zal Dukra er qua levendigheid op vooruit gaan. De bestaande directe omgeving kan daarvan profiteren, oordeelt het college, en ook kan er ingespeeld worden op de nieuwe stedelijke ontwikkeling van de Houthavenkade, waar ruim 700 woningen worden gebouwd. Bovendien heeft de haven potentie om niet alleen de (jacht)haven voor bewoners, gebruikers, bezoekers en de directe omgeving te zijn, maar ook om deel uit te maken van de waterkant van Zaandam.
Onderdeel van het plan is dat de bestaande hoofdsteiger wordt vervangen en een publiek toegankelijke plek wordt met de uitstraling van een boardwalk. Hij vormt een verbinding tussen de Houthavenkade en de William Pontbrug met onder meer een nieuw dek, verlichting en bankjes op een drietal terrassen. De hoofdsteiger wordt drie meter breed en is daarmee bijna twee keer zo breed als de huidige steiger.
In de jachthaven wordt ruimte gemaakt voor maximaal 20 havenlodges: kleine drijvende vakantie-appartementen voor de recreatieve verhuur en met slaapplaats voor twee tot zes personen per appartement. Ze worden in verband met de eisen die gesteld worden aan de brandveiligheid gegroepeerd geplaatst aan de zijsteigers. Een heikel punt bij plannen die voor meer mensen zorgen is altijd parkeren. In het geval van Ducra wil Zaanstad dat voor de nieuwe bewoners oplossen aan de Houthavenkade, een gebied dat na de oplevering van de nieuwbouw betaald parkeren krijgt. De parkeerbehoefte voor de havenlodges wordt gerealiseerd door afspraken met parkeergarage Q-park Rozenhof. Bezoekers ontvangen bij de check-in een 24-uursvoucher per dag dat zij verblijven.