Mensen waren vorig jaar in de ochtend- en avondspits weer langer onderweg om met de auto op hun bestemming te komen. Volgens navigatiemaker TomTom, die elk jaar met een ‘verkeersindex’ komt, is
de vertraging in vrijwel elke onderzochte stad toegenomen . In Amsterdam valt het nog mee.
De vertraging is het grootst in Den Haag. In de hofstad halen automobilisten tijdens de spits een gemiddelde snelheid van 31 kilometer per uur. TomTom berekende de extra reistijd op basis van een rit van tien kilometer heen en tien kilometer terug tijdens de drukste delen van de dag. Over een heel jaar gerekend zijn automobilisten meer dan 72 uur extra kwijt voor zo’n route door Den Haag dan wanneer er geen files en opstoppingen hadden gestaan. Dat is bijna anderhalf uur meer dan in 2022. In Utrecht nam de totale vertraging met ruim zes uur toe tot bijna 71 uur. In Nijmegen steeg de extra reistijd van ruim 55 uur naar ruim 60 uur. Daarna volgen Rotterdam en Amsterdam.
Meerdere oorzaken
Van de zeventien onderzochte steden in Nederland heeft Almere de minste vertraging. In Leiden is de vertraging afgenomen en in Amersfoort bleef die vrijwel gelijk. Dat de vertragingen zijn toegenomen, heeft volgens TomTom meerdere oorzaken. Zo hebben verscheidene steden hun snelheidslimieten verlaagd. 'Dit heeft uiteraard invloed op de gemiddelde reistijd, omdat we minder snel van A naar B mogen.' Ook waren er veel dagen met slecht weer, wat langere files veroorzaakte. Verder pakten meer mensen de auto naar het werk door stakingen in het openbaar vervoer.
Buitenland
Vergeleken met andere landen staat Nederland er best redelijk voor. In de Ierse hoofdstad Dublin verspilden automobilisten op jaarbasis ruim 158 uur, dus ruim twee keer zo veel als in Den Haag. In de Britse hoofdstad Londen haalt het verkeer tijdens de spits een gemiddelde snelheid van maar veertien kilometer per uur.