Luisterlijn merkt het: juist in vakantietijd veel gevoelens van eenzaamheid

03 aug , 11:00 Actueel
Screenshot_20250802_144959
Pexels CC0

Voor veel mensen betekent de zomer vakantie en ontspanning, maar anderen ervaren juist stilte, gemis en een gebrek aan sociaal contact. In de zomer vallen veel vaste activiteiten weg. Scholen zijn gesloten, sportclubs liggen stil, buurthuizen draaien op een laag pitje en ook het contact met collega’s, buren of mantelzorgers wordt tijdelijk minder.

De Luisterlijn Zaanstreek - Waterland merkt dat gevoelens van eenzaamheid vaak een aanleiding zijn om contact op te nemen, vooral in deze periode. Niet alleen ouderen doen dat, maar ook jongeren en mensen die psychisch kwetsbaar zijn. Directeur Richard Coonen vertelt dat eenzaamheid mensen van alle leeftijden raakt. Ouderen die hun kinderen wekenlang niet zien, jongeren zonder vakantieplannen, gescheiden ouders die hun kinderen een aantal weken moeten missen of alleenstaanden bij wie sociale afspraken wegvallen. Volgens Coonen kan een goed gesprek dan enorm veel betekenen. 

Gratis en anoniem

De Luisterlijn is een gratis, laagdrempelige, anonieme dienst waar vrijwilligers dag en nacht klaarstaan met een luisterend oor of voor een goed gesprek. De Luisterlijn roept buurtgenoten, familieleden, vrienden en mantelzorgers op om deze zomer extra om te kijken naar de mensen om hen heen. In een tijd waarin vaste contactmomenten wegvallen, kan persoonlijke aandacht het verschil maken.

Nieuwe vrijwilligers  

Om ook in de toekomst 24 uur per dag een luisterend oor te kunnen blijven bieden worden in Zaanstreek - Waterland voortdurend nieuwe vrijwilligers gezocht. Mensen die willen bijdragen aan betekenisvol contact en willen luisteren zonder oordeel, kunnen zich aanmelden voor een online informatiebijeenkomst.

Over de Luisterlijn

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek. Dat kan via de telefoon (088 0767 000), chat of e-mail. De gesprekken zijn anoniem en worden gevoerd door getrainde vrijwilligers die met oprechte interesse luisteren. Vorig jaar werden er 280.995 telefoongesprekken en 31.586 chatgesprekken gevoerd en kwamen 4057 e-mails binnen. In de gesprekken via telefoon en chat werden gevoelens van eenzaamheid, somberheid en onrust het vaakst gedeeld.

Geestelijke gezondheid was het meest besproken onderwerp in alle vormen van contact. Daarnaast wilden mensen vooral praten over relaties met familie, vrienden of partners. Andere veel voorkomende onderwerpen waren de invulling van de dag, lichamelijke gezondheid en werk of studie. Veel mensen zijn niet op zoek naar een oplossing, maar willen vooral even hun hart luchten of zich gehoord voelen.