De provincie wil het geluid dat het verkeer op provinciale wegen veroorzaakt zo veel mogelijk verminderen. Om het nieuwe Actieplan Geluid 2025-2029 uit te werken, is nu eerst bepaald dat het ambitieniveau 50 decibel is. Dit is geen norm waar per definitie aan moet worden voldaan, maar een signaalwaarde. Voorheen lag die grens op 60 decibel buiten de bebouwde kom en 63 decibel daarbinnen.
Op plekken waar het geluid in een jaar gemiddeld boven de 50 decibel uitkomt, wordt gekeken of er maatregelen mogelijk zijn die de geluidoverlast verminderen. Bijvoorbeeld door stiller asfalt te gebruiken of een geluidsscherm te plaatsen. 'Geluid kan ongelofelijk veel effect hebben op de gezondheid van mensen. En wat voor de één als overlast geldt, is voor iemand anders misschien niet eens te horen. Werken aan geluidsvermindering is niet alleen nodig, maar ook heel complex,' aldus Gedeputeerde Jeroen Olthof.
Elke vijf jaar stelt de provincie een Actieplan Geluid vast waarin staat waar de provincie van plan is om maatregelen te treffen tegen te veel geluidoverlast op provinciale wegen. Voor iedere locatie in het actieplan kijkt de provincie vervolgens of er maatregelen mogelijk zijn. 'We kunnen als provincie helaas niet beloven dat er voor alle locaties die in het Actieplan Geluid komen ook daadwerkelijk oplossingen zijn om het geluid te verminderen. Soms is dit technisch niet mogelijk. Ook kunnen we te maken krijgen met locaties waar de investering zo hoog is en het effect juist klein, waardoor het niet tegen elkaar opweegt,' zegt Olthof.
Of het geluid ergens boven de 50 decibel uitkomt, wordt bepaald op de gevels van gebouwen langs de provinciale wegen. Het gaat daarbij om geluidgevoelige gebouwen als woonhuizen en scholen. Het verlaagde ambitieniveau van 50 decibel wordt op 10 maart besproken met Provinciale Staten. Wanneer zij akkoord zijn, worden de te onderzoeken locaties bepaald en het nieuwe Actieplan Geluid uitgewerkt. Het is de verwachting dat dit uiterlijk eind 2025 wordt vastgesteld.