Er is een
vergunning aangevraagd voor het kappen van 26 bomen ter hoogte van de Sluispolderweg 37 om de aanleg van het Dam tot Damfietspad tussen Zaandam en Amsterdam mogelijk te maken. De aanvraag komt ironisch genoeg een dag na de publicatie van een
subsidieregeling voor nieuwe bomen op bedrijventerreinen .
Het fietspad richting de Toetsenbordweg in de hoofdstad is omstreden vanwege de torenhoge kosten die verbonden zijn aan de bouw van een fiets- en wandelbrug over Zijkanaal H, vlakbij Pakhuis De Vrede. Meerdere fracties in de Zaanse gemeenteraad
wilden er om die reden vanaf zien , maar de verbinding komt er ondanks
tegenstand van de Fietsersbond Zaanstreek toch. Bij de laatste tussenstand waren de verwachte kosten gestegen van 9,4 naar 18,4 miljoen euro.
Biodiversiteit
De route is bedoeld voor woon-werkverkeer tussen beide steden en voor mensen die op uitzichtplekken willen genieten van het water en het groen. De aanleg van deze nieuwe route mnoet ook een bijdrage leveren aan de biodiversiteit van het Noorder IJ-plasgebied, waar Amsterdam overigens nog steeds drie enorme windturbines wil neerzetten. Die komen dan te staan in een gebied met meer soorten groen, zoals noot- en fruitbomen. Rijkswaterstaat legt een 600 meter lange natuurvriendelijke oever aan voor meer diversiteit onder water.