Noord-Holland is de nummer twee op de ranglijst van provincies met het sterkste vrijetijdsaanbod, maar vooral dankzij alle toppodia en filmtheaters. Alleen in Friesland zijn inwoners nóg tevredener over de mogelijkheden die de provincie te bieden heeft in de vrije tijd. Dit blijkt uit het Vrije Tijd Merkenonderzoek 2024 van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Opvallend is de magere waardering die het Noord-Hollandse evenementenaanbod onder eigen inwoners krijgt, aldus de onderzoekers. ‘In de top 50 van populairste vrijetijdsbestemmingen van Noord-Holland staan maar liefst 21 podia en filmtheaters. De nationale bioscoopketen Pathé wordt het breedst omarmd door de bevolking, maar de Ziggo Dome, Carré, Paradiso en het Concertgebouw volgen snel daarna.'
Met name de regionale kracht van de podia buiten Amsterdam valt op. In geen enkele provincie profileren de podia buiten de grootste stad zich zo sterk als in Noord-Holland. Van Stadsschouwburg Haarlem tot het nieuwe Cpunt in Hoofddorp weten de podia publiek uit de hele provincie te trekken. Wat evenementen betreft is het beeld een stuk minder positief. In Noord-Holland bevat de top 50 van sterkste vrijetijdsorganisaties slechts vijf evenementen. De Dam tot Damloop staat (op de negende plek) als enige in de top tien dit jaar.
Breed gedragen evenementen zijn de Pride Amsterdam, Huishoudbeurs, Parade en Amsterdam Marathon. Voor alle overige evenementen is de uitdaging vooral om zich beter zichtbaar te maken bij het publiek. 'Het zou logisch zijn als de provincie hierbij ondersteuning verleent.' Beerda: ‘Veel lokale overheden steunen evenementen om tradities te behouden en de lokale cultuur te promoten. Dit onderzoek laat zien dat deze investeringen ook een groot effect hebben op de populariteit van een provincie. Inwoners voelen zich hierdoor trotser op de provincie en hun woongeluk stijgt.
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2006 uitgevoerd. Met het onderzoek zijn inmiddels 191.000 respondenten ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende(n).