Gemeenteraad gaat praten over Zaans standpunt over Lelystad Airport

08 okt 2018, 4:13 Actueel
lelystad
Lelystad Airport
De gemeenteraad gaat zich uitspreken over een omstreden passage in de zienswijze van Zaanstad op de omgevingsvisie van de provincie. Daar is voorafgaand aan het versturen geen overleg over geweest met de raad, maar kennelijk stuit een alinea over Schiphol daar wel op weerstand.
De paragraaf in de zienswijze luidt: ‘Zaanstad ligt deels onder de aanvliegroutes van de luchthaven Schiphol. Schiphol blijft dan ook een zwaarwegend aandachtspunt voor de leefbaarheid in onze stad. Helderheid over normen en de realiteit van keuzes met betrekking tot groei in relatie tot verstedelijking in de metropoolregio Amsterdam is geboden. Om bovenstaande te borgen vragen we de provincie om zich blijvend in te spannen voor een goede implementatie van de gemaakte afspraken in het wonen-vliegen dossier. De provincie kan een stevigere rol pakken in het traject rondom het uitbreidingsvraagstuk van de luchthaven Schiphol door te lobbyen voor de snelle opening van luchthaven Lelystad.’ Het is die laatste zin die een deel van de raadsleden niet zint.

'Geen nieuwe standpunten'

Bij het opstellen van de Zaanse zienswijze is volgens wethouder Hans Krieger aangesloten bij het door de gemeenteraad vastgestelde beleid en bevat die geen nieuwe gemeentelijke standpunten. Maar het aanhalen van de bestaande afspraken over Schiphol en Lelystad, waar Zaanstad mee akkoord is gegaan, lijkt nu ter discussie te staan. En omdat de zienswijze al verstuurd is heeft de gemeenteraad op dit moment een aantal alternatieven:
  • Geen aanpassing van de Zaanse zienswijze;
  • Gedeeltelijk intrekken: de mogelijkheid om de betreffende zinnen in relatie tot Schiphol en Lelystad per brief in te trekken;
  • Een nadere aanvulling van de motivering van de zienswijze indienen;
  • De vorige optie aangevuld met inspreken bij de desbetreffende commissievergadering van de provincie in oktober.
Als college zijn wij bereid om een brief te sturen waarmee we de zinnen over Schiphol en Lelystad schrappen uit de door ons uitgebrachte zienswijze op de Omgevingsvisie van de Provincie Noord-Holland,’ schrijft Krieger, zonder inhoudelijk in te gaan op de vraag waarom dat wenselijk zou zijn.

Milieueffectrapportage Schiphol

Na de bekendmakingvan de Milieueffectrapportage Schiphol die is voorzien in het vierde kwartaal van dit jaar is het de bedoeling dat een apart besluitvormingstraject wordt gevolgd waar ook de Zaanse raad onderdeel van uitmaakt. In de MER zullen onder meer de effecten van de afgesproken 500.000 vliegtuigbewegingen tot 2020 in kaart worden gebracht. De politieke discussie over het Zaanse standpunt over Schiphol na 2020 is een afzonderlijk politiek en bestuurlijk traject, aldus Krieger.