Frustratie uit de oren na poging digibeet aan pasje te helpen

06 mrt 2023, 15:21 Actueel
screenshot 20230306 151832
Wie probeert een medemens te helpen die niet uit de voeten kan met computers en smartphones moet over doorzettingsvermogen en engelengeduld beschikken. Peter Smit van KBO Seniorenbelang Zaanstreek Noord stuurde ons het gesprek dat hij namens zo'n zogenoemde digibeet voerde met de zorgverzekering van de dame.
'Weer een staaltje van digitale dwang, menselijke onwil en verschuilen achter de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG),' schrijft hij. 'Voor het verkrijgen van een plastic Europese Zorgpas (EHIC) heb ik vanmorgen contact opgenomen met VinkVink.nl. Deze digitale zorgverzekering communiceert alleen maar via de chat. Ik zit naast mijn klant en ga een chatgesprek aan. Uiteraard wordt er verwezen naar de chat van VinkVink die beschikbaar is voor een mobiel. Hierover beschikt mevrouw niet.'

Het gesprek

En dan begint het bijna surrealistische verbale gepingpong. Wij hebben de bijdragen van VinkVink cursief weergegeven. Die van de 'tegenpartij' zijn de reactie daarop. Het gesprek over de chat begint om 10:20 uur.
Welkom bij de livechat van VinkVink! Een momentje. Ik kijk even of er iemand beschikbaar is om met je te chatten… Eerst even een paar vragen voor ik je doorverbind: hoe mag mijn collega je noemen?
(antwoord), Wat is je verzekerdennummer? Je vind je verzekerdennummer op je zorgpas of polisblad in de app. Het nummer is ook te vinden als je ingelogd bent op onze website , (antwoord); En wat is je postcode? (antwoord); En je huisnummer? (antwoord); En als laatste: Wat is je geboortedatum? (antwoord).
Dank je wel. Ik verbind je nu door met een van onze medewerkers. Er is even geen collega beschikbaar. Als je het chatvenster openhoudt, zie je wanneer mijn collega de chat heeft overgenomen.
Er is even geen collega beschikbaar. Als je het chatvenster openhoudt, zie je wanneer mijn collega de chat heeft overgenomen.
Hallo, ik ben Evelien van VinkVink, waarmee kan ik helpen?
Kunt u voor mevrouw ... een Europese Zorgpas opsturen?
Goedemorgen Peter, wat fijn dat je voor mevrouw ... deze vraag stelt. Heeft mevrouw onze app al gedownload? De app is heel handig, want naast je reguliere zorgpas vind ze daar ook de Europese zorgpas (EHIC), je zorgpolis en het nummer van de Alarmcentrale.n https://www.vinkvink.nl/contact/app
Mevrouw ... maakt geen gebruik van mobiel en internet, dus graag een plastic pasje voor haar.
Ik begrijp het. Omdat wij een online zorgverzekering zijn, bieden wij heel veel zaken wel alleen digitaal aan. Is ze daarvan op de hoogte? Wij versturen geen fysieke zorgpassen, maar het is wel mogelijk om een fysieke Europese zorgpas te ontvangen. In verband met de privacywetgeving wil ik dan wel vragen of mevrouw zelf contact met ons kan opnemen. Wij maken dit dan graag voor haar in orde.
Als u dan nu een telefoonnummer geeft dan gaan we gelijk contact met u opnemen.
Wij zijn alleen via de chat bereikbaar: https://www.vinkvink.nl/contact
Ik ben nu met u aan het chatten; graag een plastic pasje opsturen. Zo mogelijk kan dat toch niet zijn voor één van de 2,5 miljoen mensen die niet digitaal vaardig zijn. Mevrouw zit naast mij en vraagt om een pasje voor een vakantie in Duitsland
Ik begrijp dat u haar graag wilt helpen. Fijn dat ze in de buurt is. Heeft ze de mogelijkheid om zelf opnieuw via de chat contact met ons op te nemen? Ik begrijp vanuit uw bericht dat mevrouw niet digitaal vaardig is. Omdat wij een digitale zorgverzekering zijn, is het misschien wel verstandig om te bekijken of wij als zorgverzekeraar wel bij haar wensen passen.
Als wij weer opnieuw moeten gaan chatten, ben ik bang dat wij weer in eenzelfde vraagstelling komen. Kunt u er gewoon voor zorgen dat het pasje, dat volgens u wel mogelijk is, naar haar huisadres opgestuurd wordt? In deze digitale wereld moet dat voor een digitale zorgverzekering toch niet onmogelijk zijn.
Helaas kan en mag ik dit nu niet voor haar in orde maken. Zij moet hiervoor zelf contact met ons opnemen.
Ik ga deze chat naar de krant sturen en naar 'Radar' en 'Kassa'. Wat een onzin dit verschuilen achter de AVG. Mevrouw zit hier naast mij en vraagt om een pasje.
Helaas kan ik dit niet controleren. Daarom wil ik haar ook vragen om zelf contact met ons op te nemen. Voor nu wens ik je een fijne dag verder.
Welkom terug bij de digitale assistent van VinkVink. Je kunt mij op dit moment nog geen vragen stellen. Heb je nog andere vragen? Stel dan - binnen openingstijden - een nieuwe vraag aan een medewerker. Je vindt onze openingstijden en antwoorden op veelgestelde vragen op onze website. Je kunt de chat nu sluiten.
'Helaas, het is niet gelukt om na deze zinloze discussie een pas te krijgen. Terwijl Zorgverzekeringen daartoe, op verzoek, wel verplicht zijn,' meldt de gefrustreerde helper. De tijd van het laatste contact? Dat was om 10:43 uur.