De kruising van de Leeghwaterweg (N515) met de Westerdijk - Zuiderweg wordt aangepast, waarbij de provincie fietsers wil omleiden via een tunnel onder de N515. De belangrijkste reden darvoor is dat de N515 op dit punt een 80-kilometerweg is en dat oversteken er voor fietsers onveilig is. Bovendien worden er steeds meer toeristen verwacht. De Fietersbond Zaanstreek is echter ontevreden en pleit ervoor het autoverkeer aan te pakken.
Oversteken voor fietsers wordt omslachtiger en ze moeten extra meters afleggen. Zowel vanaf de Leeghwaterweg als de Westerdijk kan de fietser nu in een vloeiende lijn met de verkeersstroom doorfietsen naar de Zuiderweg. De fietser heeft er tegelijk met wachtende automobilisten groen licht en 'in de praktijk gaat het soepel,' laat de bond weten. De meeste automobilisten slaan er af richting de A7 of naar naar de Leeghwaterweg. In de nieuwe situatie (zie het bovenste kaartje, de rondjes geven 'potentiële conflictpunten' aan) worden fietsers na de tunnel verder geleid over een parkeerterrein en gaan dan via een T-sluiting de Zuiderweg op. Daar moeten ze dan ook weer omhoog fietsen.
De aansluiting op de Zuiderweg vindt de Fietsersbond niet duidelijk. 'Als deze in het verlengde komt van het bestaande tweerichtingsfietspad op de Ramsbeek zal er nog stevig geklommen moeten worden. We zien nu al dat de wegbeheerder met de aansluiting van het tweerichtingsfietspad langs de Ramsbeek met de kruising in zijn maag zit, want het fietspad is al een paar keer veranderd van verplicht naar niet-verplicht en weer andersom, verkeersdeelnemers telkenmale in twijfel achterlatend,' is op de website te lezen.
Het stuk Zuiderweg tussen Het Kalf / Heerenhuis en de kruising met de N515 kan druk zijn. De fietsers vanaf Het Kalf naar de Enge Wormer worden weliswaar uit deze drukte gehaald, maar moeten nu de Westerdijk oversteken. Fietsers die verder westwaarts willen naar de Leeghwaterweg moeten dan langs wachtende auto’s weer terug fietsen. De bond stelt daarom als alternatief een snelheidverlaging op de N515 voor. 'De beste oplossing is altijd autoluw,' vindt de belangenclub. 'Spitssluiting dus, inrijverboden voor te grote en zware auto’s. Graag ook meer ruimte voor fietsers door de weg te verbreden, met ruime fietsstroken' of een herinrichting tot een fietsstraat.
Vanaf de kruising Westerdijk / Zuiderweg met de Leeghwaterweg loopt al een fietspad naar het P+R parkkeerterrein bij de A7 en de bond stelt voor om dit onder de snelweg door door te trekken naar de Zuiderweg of zelfs naar de Oosterdwarswegee. Dan ontstaat voor zowel toeristen als forensen een extra route om het sportpark Kalverhoek heen. Omdat de manege daar plaatmaakt voor een hotel en er een brug over de N515 gepland is voor bezoekers van dat hotel, ziet de Fietsersbond een kans om die toegang ook te gaan gebruiken voor autoverkeer naar en fietsende bezoekers van het sportpark. Dat ontlast de Zuiderweg.