Wethouder Marja Ruigrok van Haarlemmermeer had gisteren de eer om de tweede elektrische pont over het Noordzeekanaal, de NZK Pont 101 te dopen. Die ging van start op de dienst tussen Buitenhuizen en Spaarndam . Velsen had de primeur .
'Omdat we bij de eerste pont al alle laadinfra hebben getest kunnen we deze pont drie maanden sneller dan verwacht dopen. Dat is een mooie opsteker,' meent manager Eus Drossaers van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Amsterdam. 'Overigens gaan de ponten niet vast op een verbinding varen. En ook niet volledig in de dienstregeling, omdat ze soms voor onderhoud naar de werf moeten. Ook zijn we nog steeds schippers aan het opleiden .'
[embed][/embed]
De bouw van de veren 102 en 103 bij Holland Shipyards Group
in Hardinxveld-Giessendam vordert gestaag. Vanaf dit jaar stroomt er elk half jaar een elektrische pont in totdat in 2023 alle vijf de 90-jarige oude Noordzeekanaalveerponten zijn vervangen door elektrische schepen. Ruigrok juichte de vernieuwing toe: 'De vervanging van de oude veerponten is een mooie gelegenheid om volledig in te zetten op elektrisch.' Collega Gerard Slegers van zei 'schoon, emissieloos (openbaar) vervoer toe te juichen'. De pont Buitenhuizen is een belangrijke verbinding, specifiek voor ons fietsnetwerk.'