Dermatoloog Kirsten Vogelaar van het Zaans Medisch Centrum waarschuwt voor het veelvuldig gebruik van verschillende producten op de jonge huid van meiden tussen acht en zestien jaar. 'Als het fout gaat, dan komen ze bij mij.'
De Nederlandse Vereniging voor Dermatologen en Venereologie ziet de negatieve trend vanuit de Verenigde Staten via TikTok naar Nederland overwaaien. 'Het zijn jonge meiden van acht of elf jaar met miljoenen volgers die producten gebruiken die schadelijk zijn voor de jonge huid. Die huid heeft eigenlijk niks extra’s nodig. Tot 20 jaar kun je prima af met een milde face wash en wat dag- of nachtcrème, als ze toch iets willen smeren. Belangrijk is ook om zonnebrand niet te vergeten in het voorjaar en de zomer,' zegt Vogelaar.
Echt niet goed
Wat je in die filmpjes ziet is echt niet goed,' waarschuwt zij. De jonge influencers maken filmpjes terwijl ze de ‘Korean skin care routine’ volgen. Dat zijn tien stappen die moeten leiden tot een schone en goed verzorgde huid. 'En dat is echt veel te veel van het goede voor de jonge huid,' aldus Vogelaar. 'Er worden exfolianten, serums, oliën en maskers gebruikt. In sommige producten zitten zuren die de huid juist schaden. Ze zorgen voor vlekken, puistjes of een allergische reactie en dan komen ze via de huisarts bij mij.'
Vervelende klachten
Als het mis gaat, kan het bovendien ook goed mis gaan. 'Je kan er echt vervelende klachten aan overhouden, zoals irritatie, eczeem of een contactallergie. Het gevolg is dat je alle producten die je hebt aangeschaft, vaak voor honderden euro’s, allemaal kan weggooien. De huid kan dan alleen nog maar hele zachte producten aan voor de verzorging. Het is dus niet alleen zonde van het geld, maar het gebruik van die producten kan een effect opleveren waar je de rest van je leven de gevolgen van draagt.'
Issue voor de meiden
Zelfs haar eigen dochters van acht en elf komen wel eens met vragen thuis, zegt Vogelaar. 'Natuurlijk praat ik met mijn dochters over wat wel en niet werkt en dat ze niet mee hoeven te gaan met deze trend. Ze snappen dat influencers geld krijgen om mensen bepaalde producten te laten kopen. Maar er wordt zoveel over gepraat en die influencers zetten het zo overtuigend neer. Ik merk echt dat het leeft onder de meiden op school en op de hockeyclub. Dus ik begrijp heel goed dat er ouders zijn die denken ‘baat het niet, dan schaadt het niet’, maar die vlieger gaat in dit geval dus echt niet op.'