De zonneweg lijkt een stille dood te sterven

20 aug 2019, 11:38 Actueel
screenshot 20190820 113549
Wikimedia / Blue Knight
De ‘doorbraak‘ die zo mooi klonk en die wereldwijd werd - en nog steeds wordt - verkocht als een succesnummer lijkt steeds meer een bodemloze put te zijn geweest die niet de gehoopte innovaties heeft opgeleverd: het 73 meter lange elektriciteit opwekkende fietspad langs de Provincialeweg in Krommenie . Ook elders in de wereld zijn proeven hopeloos mislukt.
In Noord- en Zuid-Holland werd een vervolg aan het experiment in de Zaanstreek gegeven met in totaal 150 meter zonnewegdek v oor wegverkeer, een trapje ambitieuzer dan het fietspad . SolaRoad zou daarmee een belangrijke stap zetten in de richting van een grootschalige toepassing v an in het wegdek geïntegreerd e zonnepanelen, zo werd de burger voorgespiegeld. Begin maart w erd in Haarlemmermeer en Spijknisse begonnen met een zonneweg voor zwaar verkeer. D e pilots d uurden maar een week door problemen met de toplaag. In j uli werd besloten om het project in Spijkenisse te stoppen, omdat de S ola R oad niet meer te herstellen bleek. Zuid- en Noord-Holland, TNO en bouwbedrijf Strukton staken zeven miljoen euro in het experiment. Dat geld zijn ze kwijt.
[embed][/embed]

Flop

In Frankijk werd het concept getest met de Wattway in het plaatsje Tourouvre-au-Perche in Normandië, maar het werd een totale flop die vijf miljoen euro heeft gekost. Het w eer en het verkeer hebben de glazen panelen boven de zonnecellen veel sneller doen slijten dan gedacht en bovendien was de opbrengst aan stroom veel kleiner dan berekend . Op het hoogtepunt produceerde de weg 149,459 kWh per jaar, veel minder dan reguliere zonnepanelen en de helft van de verwachte opbrengst.

Meer problemen

Frankrijk
wilde na de test met het stuk weg in Normandië liefst
1000
kilometer zonneweg
en
aanleggen, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit
ervan komt
. Een soortgelijk experiment
Staten
wordt
waarschijnlijk
geschrapt nadat de US Department of Transportation eerder 100.000 dollar subsidie aan het bedrijf Solae Roadways gaf om de techniek verder te ontwikkelen en te vermarkten. In China dook weer een ander probleem op: al een week na de opening van de eerste zonneweg gingen dieven er met de panelen vandoor . In Zuid-Korea is een ander idee ontwikkeld: daar is in het midden van een zesbaans snelweg een overdekt fietspad gemaakt met zonnepanelen op de overkapping . Deze panelen kunnen bovendien meedraaien met de zon, wat de opbrengst aanzienlijk vergroot.
[embed][/embed]