Consumentenbond start meldpunt veel te dure variabele energiecontracten

12 apr , 16:45 Actueel
screenshot 20250412 155201
Flickr / SP W

De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend voor gedupeerden van variabele energiecontracten. Onderzocht wordt hoe zij gecompenseerd kunnen worden. Wie nu of in de afgelopen vijf jaar zo'n contract had betaalde mogelijk te veel.

Het gerechtshof in Amsterdam heeft geoordeeld dat energieleveranciers de tarieven van hun variabele energiecontracten niet tussentijds mochten verhogen, maar bij miljoenen Nederlandse huishoudens gebeurde dat wel en dat leidde soms tot duizenden euro’s per gezin aan te veel betaalde kosten. De Consumentenbond wil dat ze dat geld (deels) terugkrijgen. 'Als energieleveranciers dit niet uit zichzelf doen, gaan we procederen. Daarnaast moeten energiemaatschappijen vanaf nu duidelijk zijn over het tussentijds wijzigen van de tarieven,' aldus de belangenorganisatie. 

Snelle oplossing

'Via ons meldpunt verzamelen we gedupeerden. Tegelijkertijd onderzoeken we wat er precies aan de hand is, en gaan gesprekken aan met energieleveranciers, Energie Nederland en het ministerie van Economische Zaken. Wij willen dat er zo snel mogelijk een oplossing komt voor gedupeerde consumenten,’ laat directeur Belangenbehartiging van de Consumentenbond Olof King weten.