Minister Eppo Bruins van Cultuur heeft een grote nieuwe campagne van de Nederlandse boekensector gelanceerd met onder meer een kerstcommercial over lezen, die de komende weken veel op televisie, sociale media en in bioscopen te zien is. Daarmee willen schrijvers, uitgeverijen en boekwinkels in de decembermaand de aandacht op lezen vestigen.
De titel van de campagne is Wie leest heeft een goed verhaal. Het is de bedoeling dat het zogenoemde leesoffensief meerdere jaren duurt. Het initiatief komt van De Leescoalitie, een monsterverbond van alle Nederlandse organisaties en belanghebbenden op het gebied van lezen en boeken. De campagne wordt ondersteund door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en is gemodelleerd naar Iers voorbeeld.
Daar maakte de overheid het bevorderen van lezen en leesvaardigheid prioriteit nadat uit een Europees onderzoek was gebleken hoe slecht de leesvaardigheid van de Ieren was. Eerder weerhield de achteruit hollende leesvaardigheid in ons land het kabinet-Schoof er overigens niet van om een BTW-verhoging van negen naar 21 procent op boeken voor te stellen, wat door de oppositie werd tegengehouden.
Basisrecht
Het is voor het eerst dat de boekensector een kerstcommercial heeft gemaakt over de kracht van lezen. De reclamefilm toont hoe lezen twee verliefde jongeren tijdens de feestdagen samenbrengt. 'Lezen is van levensbelang en vormt een basisrecht voor ieder kind,' stelt directeur Eveline Aendekerk van boekenkoepel CPNB. 'Goed leren lezen is essentieel in de strijd tegen kansenongelijkheid en cruciaal voor het functioneren van een samenleving.'