De door de stikstofproblematiek vastgelopen openstelling van busbrug De Binding tussen Westerwatering en Westerkoog blijft het college tot wanhoop drijven en schot komt er voorlopig niet in de zaak. Er wordt nu zelfs bekeken of het praktisch mogelijk is om hem alleen open te stellen voor elektrische voertuigen. En dat bij exploderende kosten.
De uitspraak van de Raad van State op 2 november 2022 waardoor de zogeheten bouwvrijstelling voor stikstof kwam te vervallen raakte ook de plannen voor de busbrug, vanwege de daarvoor benodigde fysieke herinrichting van de Glazenmaker en de Wildeman, de ringweg van Westerkoog. Nieuwe berekeningen waren noodzakelijk, nadat een onafhankelijk adviesbureau eerder had vastgesteld dat de verhoogde stikstofdepositie als gevolg van de permanente opening van de brug ook in combinatie met andere projecten niet zou leiden tot significante gevolgen voor de kwaliteit van de beschermde Natura 2000-gebieden.
Uit de nieuwe berekeningen blijkt nu dat de herinrichting van de rondweg in de bouwfase tijdelijk 'een zeer geringe en mogelijk oplosbare stikstofdepositie veroorzaakt en de opening van de busbrug een structurele toename van stikstofdepositie van 0,15 mol/ha/jaar op stikstof-overbelast natuurgebied,' schrijft het college nu aan de raad. De Omgevingsdienst Noord-Holland Noord eiste vervolgens echter een second opinion, bestaande uit veldonderzoek dat de dienst zelf gaat uitvoeren. De uitkomst daarvan wordt medio november verwacht.
Het zoeken naar (alternatieve) stikstofruimte en het gebruik van de stikstofrechten van de al jaren gesloten Meneba-fabriek in Wormerveer (het zogenoemde extern salderen) werd nooit een kansrijke omleidingsroute geacht om De Binding toch open te kunnen gooien, en die is alleen maar lastiger geworden. Overheden moeten inmiddels bij extern salderen aantonen dat de depositiedaling aanvullend is op wat er nodig is voor minimaal het behoud van de kwaliteit van stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden.
Meneba levert bovendien onvoldoende stikstofruimte op voor het bouwproject op het terrein zelf én de projecten Hembrugterrein, De Binding en de woningbouw op het Brokking-terrein. Ondertussen werkt het college aan een strategische samenwerkingsagenda met Gedeputeerde Staten waarin de gezamenlijke aanpak van de stikstofopgave een belangrijk agendapunt is, maar een vertragende factor is ook dat overheden streng op de vingers wordt gekeken.
'Het proces van vergunningverlening wordt sterk beïnvloed door de voortdurende rechtszaken die worden aangespannen tegen verstrekte vergunningen, ontwikkeling in jurisprudentie en aanpassing van regelgeving met daarbij bestuurlijke impasses over nieuwe wet- en regelgeving,' schrijft het college. En dan zijn er nog de kosten: voor de aanpassingen van de rondweg van Westerkoog is een nieuwe kostenraming opgesteld, rekening houdend met alle vertragingen en de grote prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar. De gereserveerde 2,4 miljoen euro miljoen is inmiddels 'bij lange na niet meer toereikend met een bedrag dat is opgelopen tot 7,1 miljoen.