Topvrouw Marit van Egmond van Albert Heijn vindt het 'niet relevant' hoe rendabel de tak onlineboodschappen op zich is. Dat zei ze tijdens de presentatie van een nieuw distributiecentrum voor onlinebestellingen, na een vraag uit de zaal over de winstgevendheid van e-commerce.
'We kijken naar de totale winstgevendheid als Albert Heijn,' antwoordde Van Egmond. Online bestelde boodschappen zijn voor supermarkten in Nederland een verlieslatende activiteit, mede door de forse investeringen die supermarkten moeten doen. Albert Heijn zet met de opening van een gemechaniseerd distributiecentrum in Barendrecht voor onlinebestellingen in op de groei van e-commerce. Meer dan tien procent van de omzet van Albert Heijn komt van online.
'Met het Home Shop Center in Barendrecht boren we een nieuwe mogelijkheid aan om te blijven groeien met e-commerce, rekening houdend met de krapte op de arbeidsmarkt,' aldus Van Egmond. Volgens de Zaanse keten is het nu lastig om medewerkers te vinden en daarom zet AH ook in op technologie. In het gemechaniseerde distributiecentrum worden de houdbare producten door 300 robots verzameld in een geautomatiseerd netwerk van rails en bakken. Hierdoor hoeven medewerkers niet meer handmatig alle producten bij elkaar te verzamelen, maar alleen vers- en koelproducten.
Het met robots versterkte distributiecentrum in Barendrecht vervangt een distributiecentrum in Rotterdam. De in totaal 900 medewerkers verhuizen allemaal mee naar het nieuwe gebouw. Daar worden 7000 bestellingen per dag verwerkt. Albert Heijn is in Zwolle bezig met de bouw van een tweede gemechaniseerde Home Shop Center. De opening daarvan staat halverwege volgend jaar gepland.