Aanpassingen aan A8 aanslag op natuur Polder Westzaan

11 mei , 10:09 Actueel
screenshot 20240511 100855
Google Street View
Terwijl links en rechts wordt gewerkt aan maatregelen om de kwetsbare natuur in de beschermde Polder Westzaan niet verder de nek om te draaien en burgers op hun achterste poten staan omdat busbrug De Binding vanwege een toenemende stikstofdepositie niet 24/7 open kan, wordt gestaag doorgewerkt aan een project dat de neerslag van stikstof in het kwetsbare gebied in één klap een flinke boost geeft. Het project Guisweg.
Volgens de Vereniging tot Ongeschonden Behoud van het Westzijderveld (OBW) zorgen de aanpassingen aan de A8 die deel uitmaken van het ondertunnelen van de spoorwegovergang in de Guisweg voor twee derde van de totale toename van stikstofdepositie door het project. 'Deze additionele stikstofdepositie zet de instandhoudingsdoelstellingen voor het toch al overbelaste Natura 2000-gebied Polder Westzaan extra onder druk,' constateren de natuurliefhebbers. Ofwel: het wordt dweilen met de kraan open voor alle samenwerkende overheden en organisaties die zich inspannen voor een gezondere flora en fauna in de polder.

Aansluitingen A8

OBW is een groot voorstander van het opheffen van de gelijkvloerse spoorwegovergang Guisweg maar tegen de gekozen oplossing met gescheiden auto- en langzaamverkeerstunnels onder het spoor door. Net als een groot deel van de gemeenteraad vindt de organisatie dat eigenlijk alleen een verdiepte ligging van het spoor een toekomstbestendige situatie oplevert, maar die komt er niet vanwege het prijskaartje dat eraan hangt. De pijlen van OBW richten zich echter vooral op het voornemen om de op- en afritten van de A8 in Oud Koog op te heffen en die tweezijdige aansluiting te verplaatsen naar de huidige afrit ter hoogte van het politiebureau in Zaandijk. Dát geeft de grootste stikstofaanslag op de natuur.

Sneltreinvaart

Inn de visie van OBW is de procedure rond de totstandkoming van de plannen ten onrechte in een sneltreinvaart doorgedrukt uit economische motieven en is een groot deel van het traject afgelegd zonder inspraak van bewoners en met een gemeenteraad die onder druk is gezet om sneller dan wenselijk was knopen door te hakken. Toen in oktober 2019 gestart werd met de burgerparticipatie waren de belangrijkste besluiten, met de grootste impact, al lang en breed genomen.

Juridische strijd

Op dit moment worden de plannen nader uitgewerkt en deze fase bevat belangrijke aandachtspunten voor OBW: de Milieueffectrapportage (MER), de ruimtelijke procedures binnen de nieuwe Omgevingswet, en uiteraard de Natura 2000-toets inclusief de ADC-toets (zijn er Alternatieven, is er een Dwingende reden van groot belang en is er Compensatie vooraf om schade te beperken?). De Vereniging tot Ongeschonden Behoud Westzijderveld schrijft in haar voorjaarsbericht er 'stellig van overtuigd te zijn' dat haar (juridische) argumentatie in de komende procedures met betrekking tot het omgevingsplan, de vergunningen en het doorlopen van de ADC-toets zal leiden tot 'een andere afweging dan die tot nu is gemaakt.'