De Bieb helpt om digitaal vaardiger te worden

Foto: Provincie Noord-Holland

De vestigingen van De Bieb in Zaandam en Krommenie hebben beide een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) voor mensen die moeite hebben met het maken van een online afspraak maken bij de gemeente, het downloaden van dede DigiD-app of het digitaal  invullen van belastingpapieren. Miljoenen mensen hebben hier moeite mee.

De afgelopen twee jaar zijn er in Noord-Hollandse bibliotheken 55 IDO’s ingericht. Vaak wordt gedacht dat het vooral om ouderen, mensen met een laag inkomen of laaggeletterden zijn. Dat is niet zo. Er zijn bijvoorbeeld ook jongeren en directeuren van grote bedrijven die niet weten hoe ze moeten omgaan met een smartphone of met digitale formulieren. Een grote groep mensen kan dus niet volledig deelnemen aan de samenleving. Uit onderzoeken blijkt dat bijna 97 procent van de huishoudens toegang heeft tot internet. Maar ’toegang’ betekent niet dat het ook gebruikt wordt.

Schaamte

Niet iedereen beschikt over een moderne smartphone, tablet of laptop. Daarnaast weten veel mensen niet hoe ze de apparatuur moeten gebruiken. ‘Schaamte speelt ook mee, want als je iedereen om je heen zonder problemen apps en internet gebruikt, dan is het een hele stap om hulp te vragen. Er zijn dus veel factoren die ervoor zorgen dat digitale ongelijkheid vaak onzichtbaar is,’ aldus Nicole Goedhart, docent en onderzoeker bij het Amsterdam UMC.

Medewerkers van bibliotheken beantwoorden dagelijks veel vragen over overheidsinformatie. Zij moeten ook leren omgaan met privacygevoelige informatie van inwoners, zoals medische gegevens of persoonlijke financiële administratie. De provincie vindt bibliotheken belangrijke culturele voorzieningen die bijdragen aan de leefbaarheid van een gebied en helpt daarom om een goed openbaar netwerk en interbibliothecair leenverkeer in stand te houden en te innoveren. Probiblio voert het beleid voor de provincie uit.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen