Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moeten doen in de dienstregeling, gaat de vervoerder die wijzigingen vooraf per week bepalen. Van 27 juni tot en met 3 juli rijden er tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal in de spits minder intercity’s dan gebruikelijk: ieder half uur.
Reizigers worden daar tijdig geïnformeerd over aanpassingen in de dienstregeling om ‘vervelende verrassingen te beperken,’ aldus het spoorbedrijf. Vanaf 27 juni rijden er ook tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal ook maar vier in plaats van vijf Intercity Direct-treinen en er zijn minder Sprinters in de spits tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle. Ook op de Zaanlijn zijn de gevolgen het personeelstekort bij NS al te merken geweest door ingrepen ien de dienstregeling. De afgelopen dagen bleek een aantal treinen door een tekort aan personeel op het laatste moment niet te kunnen rijden.
@NS_online ik ga het toch weer vragen: wat is het voordeel van een intercity die niet op een intercitystation stopt? Het is verwarrend, irritant en leidt tot extra, onnodige wachttijd. En volle treinen op andere momenten. #zaandam #enkhuizen
— Lipje van de Luier (@lipjevandeluier) April 28, 2022