Fietsersbond in beroep tegen voorrang auto’s op rotonde Wormer

Foto: Google Street View

De Fietsersbond Zaanstreek maakt bezwaar tegen de wijziging van de voorrangsregeling op de rotonde Unieplein, waar de Rigastraat, Rouenweg, Mercuriusstraat en Lassiestraat samenkomen. Het komt de veiligheid niet ten goede als fietsers daar niet langer voorrang hebben, volgens de bond.

Het bezwaar is gekant tegen ‘het afwijken van de gangbare vormgeving van een verkeersplein met vrijliggend fietspad binnen de bebouwde kom’ zonder dat daarvoor ‘een dwingende reden’ aanwezig is. Wormerland doet de aanpassing om tijdens het gebruik van de tijdelijke brug tussen Wormer en Wormerveer de doorstroming van het autoverkeer vanaf de Lassiestraat te versoepelen als de noodbrug open is geweest.

Geen tweerichtingsfietspad

Er was eerder sprake van een tweerichtingsfietspad dat de Lassiestraat zou kruisen, met als doel spookfietsen vanaf de Bordwalserstraat richting de Lassiestraat te voorkomen. Dat plan heeft Wormerland volgens de Fietsersbond terecht laten varen, maar daarmee vervalt ook de behoefte om het fietspad te verplaatsen. ‘Het is onlogisch dat u vasthoudt aan dit ontwerpelement ‘omdat het al zo besloten is’ – dat lijkt tenminste de enige reden hiervoor te zijn,’ maakt de bond op uit antwoorden die zij kreeg op vragen aan de gemeente.

Het is de bedoeling om het fietspad van Mercuriusweg naar Rigastraat op enige afstand van de rotonde te leggen.

 

De belangengroep ziet de fietsers die vanaf Rigastraat richting de tijdelijke Zaanbrug gaan bij voorkeur al ter hoogte van De Balk oversteken, ‘waardoor niet alleen het spookfietsen wordt afgewend maar ook geen vertraging meer optreedt voor autoverkeer van de Lassiestraat naar de Rigastraat’. ‘U heeft aangegeven te verwachten dat fietsers via de Spekhuisstraat en de Veerdijk zullen rijden, maar gegeven de nagenoeg onbefietsbare staat van het wegdek van de Veerdijk plus de gevaarlijke oversteek bij het brughoofd raden wij dat ten zeerste af.’

Veel meer auto’s dan fietsers

De bond verwacht dat het aantal fietsers dat van de Mercuriusweg of de Rouenweg naar Rigastraat rijdt klein zal zijn en niet in verhouding zal staan tot het aantal auto’s dat die route volgt. ‘Met andere woorden: de doorstroming vanaf Wormerveer nadat de tijdelijke brug open is geweest wordt nauwelijks gehinderd door fietsers. Het afwijken van de gangbare voorrangsregeling op het Unieplein zorgt daarentegen wel voor verwarring en dus een onveilige situatie. Als een automobilist bij het naderen van het Unieplen vanaf de Lassiestraat geen fietspad ziet waar hij/zij voorrang moet verlenen, verwacht hij dit ook niet bij het verlaten van datzelfde verkeersplein.’

Verkeersregelaars

Mocht blijken dat het verkeer op de rotonde de doorstroming vanaf de tijdelijke Zaanbrug te veel hindert en daardoor bijvoorbeeld de Zaanweg in Wormerveer vol blijft staan, vindt de bond de inzet van verkeersregelaars op het Unieplein een veiliger maatregel. Er wordt ook bezwaar gemaakt tegen de manier waarop de tweerichtinfgsdoorsteek voor (brom)fietsers op de Veerdijk bij het brughoofd is ingericht. Gevreesd wordt  voor enkelvoudige ongelukken als fietsers, op snelheid geraakt door de steile helling van de brug, rechtsaf de Veerdijk op willen rijden en dan op de vluchtheuvel botsen.

Gevaarlijke vluchtheuvel

De ligging daarvan is al iets aangepast, maar nu worden ook fietsers vanaf de Veerdijk links langs de vluchtheuvel geleid. Dat vergroot het risico op aanrijdingen. ‘Wij juichen een fijnmazig fietsnetwerk toe en in dat perspectief steunen wij de mogelijkheid om zowel via de Lassiestraat als de Veerdijk van en naar de tijdelijke Zaanbrug te fietsen, maar met het stukje tweerichtingsfietspad en de vluchtheuvel resulteert dat in onacceptabele gevaarzetting,’ aldus het ingediende bezwaar. De bond wil er helemaal geen vluchtheuvel.

Route vrachtverkeer aanpassen

Ook wordt gevraagd om de keuze om vrachtverkeer vanaf de Lassiestraat een stukje de Veerdijk op te laten rijden te heroverwegen: de draaibeweging die daarvoor nodig is levert volgens de Fietsersbond niet alleen gevaar op voor kruisend verkeer, maar zorgt ook voor een extra potentiële belemmering van de doorstroming. ‘Het oorspronkelijke plan om dit verkeer altijd via de Spekhuisstraat te laten rijden had deze nadelen niet.’

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen