Omwonenden Schiphol de dupe van uitstel voor Lelystad Airport

Foto: Lelystad Airport

Vliegveld Lelystad gaat waarschijnlijk pas veel later dan in april 2019 vluchten van Schiphol overnemen. De ChristenUnie is gaan twijfelen en daarmee is er nu een Kamermeerderheid voor uitstel.

Na alle discussie over de betrouwbaarheid van de milieueffectrapportage (MER) voor Lelystad Airport lijkt het er nu op dat het vakantievliegveld pas in 2023 volledig operationeel zal zijn. Volgens de ChristenUnie moet het kabinet het besluit over Lelystad opschorten tot duidelijk is hoe de nieuwe indeling van het luchtruim aanvliegroutes en vlieghoogtes eruit gaat zien. Die kan in 2020 op papier staan.

Schiphol zit tot 2020 aan het maximumaantal vluchten. Als Lelystad volgend jaar open zou gaan, zouden daar vakantievluchten kunnen vertrekken en landen zodat Schiphol ruimte krijgt om verder te groeien als mainport voor vluchten naar bestemmingen die de meeste waarde toevoegen aan de Nederlandse economie en samenleving.

Omwonenden Schiphol de dupe

Als de opening van Lelystad wordt uitgesteld, beslist het kabinet mogelijk om de vluchtgrenzen na 2020 op te rekken om tóch groei mogelijk te maken. Dat gaat automatisch ten koste van de omwonenden van Schiphol.

De Schiphol Group eiste in november 2016 nog ‘harde garanties’ van het Rijk en de Luchtverkeersleiding Nederland dat Lelystad Airport uiterlijk in april 2019 open zou kunnen. Verder wilde Schiphol de garantie dat daar vanaf die datum tenminste 4000 vliegtuigbewegingen per jaar mogelijk zouden zijn.

Luchtvaartmaatschappijen staan tot nu toe niet te springen om vanaf Lelystad Airport te vliegen, maar touroperator/airline Corendon kondigde vorige maand – nog voordat de twijfel toesloeg bij de CU – aan vanaf 2019 vluchten vanaf de nieuwe vakantieluchthaven uit te gaan voeren. ‘Als het niet anders kan, dan gaan we ervoor,’ zei CEO Steven van der Heijden in Luchtvaartnieuws Magazine.

‘Een slecht idee’

Tegelijkertijd gaf hij echter aan dat Corendon zoveel mogelijk vanaf Schiphol wil blijven vliegen: ‘Daar draait onze hele operatie om.’ Corendon stationeert vanaf het zomerseizoen van 2018 al een toestel op Maastricht Aachen Airport omdat groei op Schiphol niet mogelijk meer is. Lelystad Airport blijft volgens Van der Heijden ‘in principe een slecht idee’, omdat de totale capaciteit van het luchtruim eronder lijdt. ‘Beter is om op Schiphol te groeien en Lelystad voor de general aviation te houden.’

In het oorspronkelijke plan uit 2014 zou Lelystad in 2018 beginnen met hooguit twee tot drie vluchten per dag (2000 vliegbewegingen per jaar). Inwoners in Overijssel vrezen echter overlast door een wachtgebied bij Lemelerveld en inwoners van Oost- en Noord-Nederland keren zich tegen lage vliegroutes en geluidsoverlast. Door de herindeling van het luchtruim kunnen die lage vliegroutes mogelijk worden vermeden.

De overheid heeft geen juridische middelen om luchtvaartmaatschappijen te dwingen om hun vakantievluchten vanaf Lelystad te laten plaatsvinden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen