Heemschut wil keramische wand zwembad De Slag redden

Schoolzwemmen in De Slag in vervlogen tijden.
Schoolzwemmen in De Slag in vervlogen tijden.
Foto: Omnia.ie

De werkgroep Monumentale Kunst van de Erfgoedvereniging Bond Heemschut maakt zich er sterk voor om ‘een zeer uitzonderlijk kunstwerk van de Westzaanse kunstenaars Leo en Hannie Poelmeijer’ te redden. De keramische wand zit in het te slopen Zaandamse zwembad De Slag uit 1972, ontworpen door Architectenbureau Baanders, Frenken, Wilgers en Verheij.

Heemschut zet zich landelijk in voor het behoud van architectuurgebonden kunst uit de naoorlogse periode en prijst de ‘grote zeggingskracht’ van het Zaanse kunstwerk. ‘Het werk heeft als hoogtepunt in het oeuvre van deze kunstenaars een duidelijke kunsthistorische betekenis voor Zaanstad. Ook is er een grote zeldzaamheidswaarde. Andere monumentale werken van deze kunstenaars zijn reeds verloren gegaan,’ aldus de erfgoedkenners. Leo Poelmeijer overleed in april 2018.

Duurzame sloop

Zaanstad gaat bij De Slag voor circulaire sloop, wat het redden van de kunst in principe gemakkelijker zou moeten maken: de verschillende stromen bouwafval worden daarbij immers toch al gescheiden. Een belangrijk kenmerk van de wederopbouwperiode tussen 1945 en grofweg 1972 was de samenwerking tussen opdrachtgevers, architecten en beeldend kunstenaars, schrijft Heemschut. De laatste kregen opdrachten om monumentale kunstwerken te maken die de monotonie van de nieuwbouw moesten doorbreken. ‘In Zaanstad zijn bij de sloop van naoorlogse gebouwen al veel waardevolle gebouwgerelateerde kunstwerken verloren gegaan.’

Reddingsplan gereed

‘Het is dan ook van groot belang om de nog resterende voorbeelden voor de toekomst te behouden. Restaurator Arno van Sabben is een expert op dit gebied en heeft voor dit werk een verantwoorde en inmiddels veel beproefde methode van verwijdering bedacht. Na verwijdering kan het werk elders een nieuwe bestemming te krijgen. Hiervoor kunnen fondsen geworven worden. Ook een crowdfundingsactie ligt voor de hand omdat het kunstwerk onderdeel is van het collectieve geheugen van Zaanstad,;  aldus de bond. ‘Het is van belang om nu al te onderzoeken welke (toekomstige) Zaanse bouwprojecten in aanmerking kunnen komen voor de herbestemming van het werk. Onze werkgroep kan een herbestemming en crowdfunding met raad en daad ondersteunen.’

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen