Plannen voor einde overweg Guisweg weer wat concreter

Foto: Google Street View

Er zijn twee haalbare mogelijkheden om de kruising van de Guisweg met de Provincialeweg en het spoor te verbeteren, zo hebben onderzoeken uitgewezen. De hoofdoplossing bestaat uit een fiets- en voetgangerstunnel onder de bestaande overgang en de A8-aansluiting krijgt er een op- en afrit bij in combinatie met een nieuwe verbindingsweg tussen de Guisweg en de Provincialeweg, de N203.

Daamee kan gekozen worden uit een  noordelijke of een zuidelijke ligging van de nieuwe verbindingsweg. De komende tijd wordt onderzocht wat het effect hiervan is op het milieu, de natuur en de omgeving. De mogelijkheid voor een tunnel voor fietsers eb voethangers bij het station is daarmee afgevallen. De nieuwe verbindingsweg voor het autoverkeer loopt vanaf A8-aansluiting parallel langs de snelweg, onder het spoor door naar de Provincialeweg. Deze nieuwe weg ligt voor een deel verdiept en sluit met een verdiepte ‘T-aansluiting’ aan op de Provincialeweg. De bestaande Guisweg bij de spoorwegovergang verandert met de komst van de nieuwe verbindingsweg in een weg voor bestemmingsverkeer.

Een voorbeeld van de fiets- en voetgangerstunnel bij spoorwegovergang Guisweg. Bron: Vervoerregio Amsterdam
De nieuwe verbindingsweg voor het autoverkeer loopt straks vanaf de A8-aansluiting 3 parallel langs de snelweg, onder het spoor door naar de Provincialeweg (vlakbij de A8-aansluiting nabij het skatepark). Bron: Vervoerregio Amsterdam

Een noordelijke of een zuidelijke ligging van de verdiepte T-aansluiting op de Provincialeweg kan worden gecombineerd met het openhouden of met het afsluiten van A8-aansluiting bij het skatepark. De omgeving ontvangt binnenkort een brief met een toelichting op de twee opties. Het projectteam praat binnenkort nog eens met de ondernemers in het gebied, om de mogelijke impact van het project te bezien.

Noordelijke ligging

In de noordelijke ligging doorsnijdt de nieuwe verbindingsweg het gebied tussen het zwembad Zaangolf en de banen van tennisvereniging KZTV. Het tennispark moet dan op een andere plek komen te liggen. Het projectteam heeft hierover al de nodige gesprekken gevoerd met de vereniging. Het zwembad kan wel blijven. Het verdiepte deel van de Provincialeweg ligt in deze optie noordelijker vanaf de snelweg in vergelijking met de zuidelijke ligging, waardoor de A8-aansluiting 2 open kan blijven. De Sluissloot moet wel worden afgesloten, omdat de Provincialeweg daar dan nog verdiept is.

Zuidelijke ligging

In de zuidelijke ligging gaat de nieuwe verbindingsweg langs het zwembad en de tennisvereniging en kunnen beide blijven. Het verdiepte deel van de Provincialeweg ligt bij deze optie zuidelijker vanaf de snelweg in vergelijking met de noordelijke ligging. De Sluissloot kan dan open blijven, maar A8-aansluiting 2 moet dicht. Het autoverkeer kan dan vanaf de nieuwe verdiepte ‘T-aansluiting’ niet op tijd genoeg ‘omhoog’ rijden. A8-aansluiting 3, die dus in beide opties een extra op- en afrit krijgt, is hier het centrale punt van en naar de snelweg.

De noordelijke ligging. Bron: Vervoerregio Amsterdam
De zuidelijke ligging. Bron: Vervoerregio Amsterdam

 

 

 

 

 

 

 

Het projectteam onderzoekt nog een aantal extra mogelijkheden, zoals het verbeteren van de fietsverbinding langs de oostkant van de Provincialeweg en in het verlengde van de Pellekaanstraat en het verbeteren van de vaarverbinding Sluissloot. Eerder kwamen er geluiden uit de omgeving en betrokkenen over de mogelijke komst van een ‘luie trap’ voor fietsers. Het projectteam komt nu met een andere mogelijkheid, namelijk een hellingbaan aan de noordzijde van de Guisweg parallel aan de Provincialeweg. Fietsers hoeven dan geen trap op en af om zich te verplaatsen van de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel naar het noord-zuidfietspad.

Verder onderzoek

De Vervoerregio, de gemeente, ProRail, de provincie, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat onderzoeken de komende tijd wat de effecten van de hoofdoplossing met de beide opties zijn op het milieu, de natuur en voor de omgeving. De resultaten hiervan komen terecht in de milieueffectenrapportage. Nadat de onderzoeken klaar zijn worden de kosten van het project in beeld gebracht. Alles bij elkaar geeft dit genoeg informatie om een keuze te kunnen maken. Dan volgt het voorlopig voorkeursalternatief. Naar verwachting kan de omgeving hierop komend najaar reageren. Op een interactieve kaart zijn de beide opties nader in beeld gebracht.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen